vineri, 30 iulie 2010

Patriarhul Teoctist: 3 ani de la adormire

Date biografice

Patriarhul Teoctist a fost patriarh al României timp de 21 de ani, în perioada 1986-2007.

S-a născut la Tocileni, judeţul Botoşani, la 7 februarie 1915 si a plecat la cele vesnice la 30 iulie 2007 la Bucureşti.

A fost al zecelea din cei 11 copii ai lui Dumitru şi ai Marghioalei Arăpaşu, primind la botez numele Toader.

Părintele patriarh Teoctist a intrat în mănăstire la 13 ani, în anul 1928 la Schitul Sihăstria Voronei şi a fost tuns în monahism la Bistriţa, judeţul Neamţ, iar la 4 ianuarie 1937 a fost hirotonit ierodiacon. La 1 martie 1945 a fost transferat la Centrul eparhial Iaşi, fiind hirotonit ieromonah în data de 25 martie 1945, iar apoi, hirotesit arhimandrit în 1946, după care, mare eclesiarh la Catedrala mitropolitană din Iaşi şi exarh al mănăstirilor din Arhiepiscopia Iaşilor (1946-1948). La 5 martie 1950 a fost hirotonit episcop-vicar patriarhal cu titlul Botoşăneanul şi la 28 iulie 1962 a fost înscăunat episcop la Arad, unde a păstorit 10 ani. La 28 ianuarie 1973 a fost ales arhiepiscop al Craiovei şi mitropolit al Olteniei, apoi, arhiepiscop al Iaşilor şi mitropolit al Moldovei şi Sucevei (25 septembrie 1977).

Începând cu anul 1980, până în ianuarie 1982, a fost locţiitor de mitropolit al Ardealului, iar după moartea patriarhului Iustin, la 31 iulie 1986, a devenit locţiitor de patriarh şi a fost ales la 16 noiembrie 1986 arhiepiscop al Bucureştilor, mitropolit al Ungrovlahiei şi patriarh al Bisericii Ortodoxe Române.
"Foarte greu este să ierţi. Dar a ierta înseamnă a-ţi jertfi persoana interioară, mândria, iar acesta este darul cel mai plăcut în faţa lui Dumnezeu… Eu nu am suferit niciodată despre ce s-a spus despre mine. Eu sufăr însă de sufletul credincioşilor care au suferit o viaţă întreagă, ca martori ai vieţii mele. Mă doare inima pentru durerea lor. Dar, din durere, în orice, se iveşte virtutea. Şi am văzut din copilăria mea că iertarea rodeşte bunătate."

In ziarul Lumina puteti citi in continuare un Cuvânt de dor, la împlinirea a trei ani de la plecarea Patriarhului Teoctist în bucuria Învierii Mântuitorului, scris de doamna Steluţa Popescu Coban, nepoată a fericitului întru pomenire părinte Patriarh Teoctist.

Datele biografice aici si aici.

Niciun comentariu: