vineri, 4 februarie 2011

E bine sa judecam?

De foarte multe ori cad si eu in acest pacat al judecarii aproapelui si de fiecare data cand imi amintesc ca in Sfanta Scriptura scrie "Nu judecati, ca sa nu fiti judecati; căci cu judecata cu care judecaţi, cu aceea veţi fi judecaţi; şi cu măsura cu care măsuraţi, cu aceea vi se va măsura." (Matei 7, 1-2 ) ma ingrozesc gandindu-ma ca sigur prin judecata mea am nedreptatit pe cineva, adugand in acest fel inca o rautate la rautataea care deja exista. Un argument in plus imi aduce si acest cuvant din Proloage: Sa nu osandim pe nimeni pentru nici un lucru.
Intr-o manastire de obste, au fost doi calugari, mari cu viata si care s-au invrednicit a vedea Darul lui Dumnezeu asupra fratilor lor. Iar pentru oarecare trebuinta, a iesit unul din ei inaintea portii manastirii si a vazut pe cineva mancand de dimineata si i-a zis lui: "Oare la vremea aceasta mananci paine vinerea ?" Iar a doua zi a fost slujba, ca de obicei. Deci, privind fratele lui, a vazut Darul lui Dumnezeu departat de la dansul si s-a intristat. Iar cand a venit in chilie, l-a intrebat: "Ce ai facut frate, ca nu vad, ca mai inainte, Darul lui Dumnezeu peste tine ?" Iar el, raspunzand, i-a zis lui: "Eu nu stiu sa fi gresit, nici cu lucrul, nici cu gandul." Zisu-i-a fratele: "Oare nici cu cuvantul n-ai gresit ?" Iar acel frate si-a adus aminte de toate si le-a spus, zicand: "Ieri, am vazut pe cineva, care, afara din manastire, manca dimineata si i-am zis lui: Au la aceasta vreme mananci vinerea? Acesta este pacatul meu, deci, te rog osteneste-te, cu mine impreuna doua saptamani si te roaga lui Dumnezeu pentru mine, ca iarasi sa-mi dea Darul Sau."


Si au facul post si dupa doua saptamani a vazut iarasi Darul lui Dumnezeu venind peste fratele si s-a mangaiat si au laudat pe Preabunul Dumnezeu.


Drept aceea, fratilor, sa nu osandim pe nimeni, ci de ale noastre pacate sa ne ingrijim.
Poate de multe ori, dupa ce am judecat, ne pare rau si vrem sa ne cerem iertatre fata de cel judecat. Descoperim atunci ca un alt pacat ne sta in cale: mandria. Ne lupatm sa scapam de acest pacat sau il lasam sa ne impinga iar si iar catre alte judecati ?!

2 comentarii:

miki spunea...

nu este bine sa judecam...dar tare ne e greu sa ne abtinem!

adriana spunea...

tare greu imi este si mie de foarte multe ori; pe urma imi pare rau ca nu am fost mai cu dreapat socoteala in gandire