marți, 13 decembrie 2011

Doi prieteni: Grigore Băjenaru si Tudor Opris, doi dascali români ce ocupa un loc aparte in inimile fostilor elevi

sursa foto aici
Astazi se implinesc 104 ani de la naşterea scriitorului Grigore Băjenaru, autorul romanului scris in anul 1942, Cismigiu & Comp, în care prezintă viața de lazarist bucurestean. S-a nascut la 13 decembrie 1907.  
sursa foto aici
După absolvirea liceului (in anul 1926) a studiat literatura și filozofia la Universitatea București. A lucrat ca profesor la mai multe școli private și de stat, iar mai târziu a avut funcții administrative la Primăria Bucureștiului și Galeriile de artă. A lucrat câțiva ani pe post de comentator științific al ciclului de observații astronomice anuale, în fapt ca redactor al buletinului Institutului astronomic, care era scos anual. Pleaca spre cele vesnice la 5 februarie 1986 (sursa aici

Pentru mine, acest om, fara a-l cunoaste personal, se numara printre cei care au facut ca viata mea sa fie plina de bucurie iar anii de liceu sa fie super frumosi (maine, la miercurea cu poze multe, va voi arata cateva amintiri din ultima mea saptamana de elev lazarist, anul 1985).

coperta cartii Cismigiu & Comp
In clasa a sasea, dupa ce am citit aceasta carte, mi-am dorit sa devin lazarista. Clasa a noua o incepeam in bancile liceului visurilor mele, intr-o clasa ce isi deschidea fereastra spre batranul Cismigiu. In clasa a zecea,  am cunoscut o comunitate, Săgetătorul, pe care am frecventat-o pana la terminarea liceului, indrumata de un remarcabil om, dascal, prieten si parinte (sau mai corect spus, un frate mai mare, deoarece domnul profesor cu toate ca era mult mai in varsta decat noi, era foarte tanar in suflet): profesorul Tudor Opris, 

Tudor Opris, poet, eseist, traducător, critic şi istoric literar,. s-a nascut la data de 26 noiembrie 1926, in anul in care Grigore Bajenaru termina liceul, urmand ca peste ani sa devina cel mai indragit profesor la Liceul Gheorghe Lazar, cu peste 6o de ani  de catedra, inconjurat mereu de tineri dornici de invatatura.

Tudor Opris despre Grigore Bajenaru "Era un extraordinar cozeur, un povestitor de mâna întâi, vorbea rar, foarte accentuat, nuanţat, avea o voce puternică, rezonantă, povestea cu voluptate şi cu haz, era un prieten extraordinar, devotat, care nu te-ar fi trădat niciodată. Era într-adevăr un produs al generaţiei celei mai bune pe care a avut-o România Dodoloaţă. Şi un mare mucalit..." Cel care obişnuia să spună că "un profesor fără umor inspiră la omor" la liceul tinereţii lui nu a predat niciodată, dar a fost suplinitor prin multe alte şcoli din Bucureşti."(sursa aici) 


sursa foto aici
Tudor Opris despre Săgetătorul "...a fost una dintre cele mai frumoase aventuri ale mele şi într-o bună măsură un omagiu pe care l-a adus tuturor dascălilor mei de literatură, tuturor înaintaşilor mei care ca şi mine, au adunat în jurul lor tânăra promoţie scriitoricească şi au format-o. Eu am făcut doar la proporţii mult mai modeste, ce am gândit eu : să aduc cumva spiritul lui Maiorescu sau spiritul lui Lovinescu în mijlocul acestei generaţii care în timpul comunismului nu se bucura de prea multă poezie adevărată. Exista poezia de comadă socială în sensul rău al termenului, limutată la cţteva teme. Iar noi am încercat atunci să spargem niţel orizontul şi acest lucru s-a făcut simţit în două momente : întâi prin generaţia lui Nichita Stănescu, Cezar Baltag, Ion Alexandru, Marin Sorescu. Şi mai apoi prin generaţia următoare, a Săgetătorului, toţi scriitorii tineri au reuşit să simtă atunci, în plin comunism, o gură de aer curat. Şi în acest fel şi-au pregătit personalitatea pentru a fi receptivi la o epocă care astăzi le permite orice fel de libertate spirituală.(sursa aici)

Pentru cei care nu au citit pana acum amintirile scriitorului Grigore Băjenaru din vremea cand era elev de liceu: http://www.scribd.com/doc/123419/Bajenaru-Grigore-Cismigiu-Comp


Un interviu realizat de doamna Cleopatra Lorintiu cu domnul profesor Tudor Opris : http://www.cleopatra-lorintiu.com/ro/documentar/opris/index.html 


Un interviu realizat de Monica Andronescu; http://www.jurnalul.ro/arte-vizuale/romanul-lazaristilor-tiparit-cu-banii-pentru-o-masina-515112.htm

Niciun comentariu: