marți, 31 ianuarie 2012

Calin Andrei, micul meu prieten, este nepotul Anei

Up date 19 februarie Le multumesc  musafirilor  participanti la SALATA PRIETENIEI http://adriana-dardindar.blogspot.com/2012/02/bine-ati-venit-un-mic-ghid-pentru-cei.html care au observat ca in coltul de sus al blogului avem un musafir tacut,  despre care am scris mai jos: micul meu prieten Calin, pe care il cunosc de cand era in burtica mamicii lui. Pentru el am adus la petrecere formularele  230 si 200, poate este cineva doritor sa il sprijine; 
In randurile de mai jos aveti si date suplimentare despre aceasta modalitate de donatie, care nu va costa practic nimic, decat un pic de timp si bunavointa. Va multumesc eu, in numele lui Calin si va doresc o vizita cat mai placuta pe oricare dintre paginile blogului meu: http://adriana-dardindar.blogspot.com/

Dragi prieteni,

Despre Calin Andrei am scris si saptamana trecuta. Bunica lui este Tanti Ana, Dumnezeu sa o odihneasca si stiu ca sunteti cateva prietene intalnite prin intermediul blogului care au indragit-o,  la fel cum o indrageam si noi cei care o cunosteam.

Calin Andrei imi este foarte drag. Sensibil, inteligent, frumos si diferit de alti copii. O tulburare din spectrul autist nu ii permite sa comunice cu cei din jur la nivelul varstei pe care o are. De curand, parintii lui au demarat un proiect prin care doresc sa stranga fonduri necesare continuarii tratamentului si terapiei comportamentale.

Daca nu cunoasteti un caz sau o organizatie pe care sa o sustineti si daca doriti sa directionati cei 2% din impozitul pe care dumneavoastra l-ati platit statului pentru salariile din anul 2011, va rugam sa completati si sa transmiteti, pana la data de 15 mai 2012, unul din cele doua documente de mai jos, in functie de situatia in care va incadrati. 
Formularele se pot depune personal sau se pot trimite prin posta la Administratia Financiara unde sunteti inregistrat (in functie de orasul/sectorul in care locuiti) cu rugamintea de a ne anunta numarul de inregistrare pentru a putea urmari corecta decontare. Adresa mea de email este adriana.dardindar@gmail.com  Adresele Administratiilor Finantelor Publice le gasiti AICI,

Daca nu aveti timp sa va deplasati la  Administratia Financiara dar totusi doriti sa il sprijiniti pe Calin, va rog sa imi scrieti la adriana.dardindar@gmail.com si vom veni sa preluam de la dumneavoastra aceste formulare.


Va multumesc si scriu in continuare cateva lamuriri pentru cei care nu au mai folosit aceasta modalitate pena acum,
  • Anul la care se face referire in declaratie este 2011, deoarece ne referim la impozitul pe venit din 2011, conform fisei fiscale. Nu va faceti probleme daca nu cunoasteti suma corespunzatoare a 2% din impozit. Va fi calculata de catre organele fiscale. Puteti lasa casuta necompletata.
  • Cei care obtin pe langa salarii si alte venituri, vor completa formularul 200, la toate capitolele aferente tipului de venit obtinut, inclusiv capitolul III "Destinatia sumei reprezentand 2% din impozitul pe venitul anual datorat".
  • Formularul se completeaza de mana, in doua exemplare, din care unul ramane la contribuabil. Depuneti formularul direct sau trimiteti-l prin posta cu scrisoare recomandata (confirmare de primire) la Administratia Finantelor Publice a localitatii de domiciliu. Adresele Administratiilor Finantelor Publice le gasiti AICI
Intrebari frecvente:

1. Cat ma costa sa directionez 2%?

Nu va costa nimic. 2% nu este o donaţie şi nu implică niciun fel de cost pentru dumneavoastră : banii pe care alegeţi să îi orientaţi către un ONG ar reveni oricum statului. Altfel spus, sunt bani pe care ii platiti oricum, insa acum aveti posibilitatea de a decide catre cine se duc.

2. Exista doua formulare ... care e diferenta dintre ele si pe care trebuie sa il completez?

Completati declaratia 230 daca veniturile dvs. provin exclusiv din salarii, si declaratia 200 daca ati obtinut in anul precedent si alte venituri decat salariile (de ex. chirii, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din profesii libere etc).


3. Ce suma trebuie sa trec in casuta „Suma – lei”?

Daca nu cunoasteti suma exacta pe care o puteti directiona catre organizatia aleasa, lasati casuta libera, iar suma va fi calculata de Administratia Financiara.

4. Unde trimit formularul completat?

In mod normal, formularele se depun personal sau se trimit prin posta la Administratia Financiara unde sunteti inregistrat (in functie de orasul/sectorul in care locuiti). Daca nu aveti timp sa va deplasati la administratia financiara vom colecta noi si vom depune formularele 230 in locul dumneavoastra.

5. Am deja un formular si nu este nevoie sa fac download sa mai listez de pe site. Cu ce date il completez?

Datele de completare a declaratiilor:
Denumire entitate nonprofit: ASOCIATIA CAPTIVI IN PROPRIA MINTE – VOINEA CALIN ANDREI
Cod de identificare fiscala: 26908832
Cont bancar (IBAN): RO85  BRDE441SV08206084410

6. Ce documente mai trebuie sa trimit?

Formularele 230 si 200 pot fi insotite de copii ale fiselor fiscale ale angajatului dar acest lucru NU este obligatoriu.

7. Pana cand pot sa ma hotarasc daca si carei organizatii voi dona cei 2% din impozit?

Formularele completate se pot depune sau trimite prin posta la Administratia Financiara de care apartineti pana la data de 15 mai 2012. 

8. Am completat deja pentru o entitate non profit mai pot completa un formular?

Nu. Dar vom fi bucurosi daca anul viitor o veti face.

duminică, 29 ianuarie 2012

Evanghelia Duminicii a XVII-a după Rusalii (a Cananeencei). Matei 15, 21-28.




    • "În vremea aceea a venit Iisus în părţile Tirului şi ale Sidonului. Şi, iată, o femeie cananeeancă, din acele ţinuturi, ieşind, striga, zicând: Miluieşte-mă, Doamne, Fiul lui David! Fiica mea este rău chinuită de diavol. El însă nu i-a răspuns nici un cuvânt; şi apropiindu-se, ucenicii Lui Îl rugau, zicând: Dă-i drumul, că strigă în urma noastră. Iar El, răspunzând, a zis: Nu sunt trimis decât către oile cele pierdute ale casei lui Israel. Iar ea, venind, s-a închinat Lui, zicând: Doamne, ajută-mă! El însă, răspunzând, i-a zis: Nu este bine să iei pâinea copiilor şi s-o arunci câinilor. Dar ea a zis: Da, Doamne, dar şi câinii mănâncă din fărâmiturile ce cad de la masa stăpânilor lor. Atunci, răspunzând, Iisus i-a zis: O, femeie, mare este credinţa ta; fie ţie după cum voieşti! Şi s-a tămăduit fiica ei din ceasul acela." 
      In pagina  http://www.ziarullumina.ro/articole;1853;1;68454;0;Credinta-tare-izvorata-din-iubire-indurerata*.html  sunt dezvoltate urmatoarele idei pricipale:

      • Hristos descoperă credinţă mare la o femeie dintr-un popor păgân
      • Credinţa vie se arată prin stăruinţa în rugăciune
      • Femeia cananeeancă - pildă de credinţă, smerenie şi rugăciune pentru toţi oamenii
      • Prin rugăciunea pentru alţii ne întâlnim cu Hristos

      sâmbătă, 28 ianuarie 2012

      Secretul fericirii

      Singura grija pe care ar trebui sa o avem, este aceea de a fi placuti Lui Dumnezeu. Mi-am imaginat o incapere plina de cioburi; daca ar trebui sa o traversam, am fi foarte atenti pe unde calcam. Asa trebuie sa fie viata noastra de zi cu zi: traita cu mare atentie, cu iubire fata de Dumnezeu, cu iubire fata de aproapele nostru si cu iubire fata de noi insine. Sa avem mereu in inima, in suflet si in cuget acest dialog, despris din Sfanta Scriptura (Sfânta Evanghelie după Matei, cap.22
      36. Învăţătorule, care poruncă este mai mare în Lege? 

      37. El i-a răspuns: Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu tot cugetul tău. 
      38. Aceasta este marea şi întâia poruncă. 
      39. Iar a doua, la fel ca aceasta: Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi. 
      40. În aceste două porunci se cuprind toată Legea şi proorocii. 
      Nu avem, din fericire, o incapere plina de cioburi, pentru a putea exersa aceasta grija de a fi placuti Lui Dumnezeu.

      Este insa iarna, mergem mai mult pe jos, picioarele noastre trebuie sa fie atente la gheata, asta inseamna ca ne iubim pe noi insine, ca avem grija de trupul nostru sa nu fie accidentat, indeplinind astfel o parte din datoria nostra cuprinsa in dialogul de mai sus dar avem si posibilitatea sa exersam si iubirea de aproapele pentru ca in aceste momente apar si dificultati: un vecin care nu poate sa urce treptele inghetate, un sofer inzapezit, un om care a baut si acum zace cazut in zapada, un om fara casa care si-ar putea incalzi mainile pe cana de ceai pe care i-o oferim. exersam astfel o alta parte a iubirii si in felul acesta ne-am pus trupul si sufletul in mainile lui Dumnezeu. Daca in loc sa il judecam pe cel care sta pe strada, fara adapost, sau pe cel care a baut, sau pe batranul care in loc sa stea in casa a iesit afara, sau pe sofer ca blocheaza circulatia, cautam sa intelegem mai bine dialogul de mai sus, sa cugetam mai mult si alte lucruri pe care le puteam face pentru a fi placuti lui Dumnezeu, inseamna ca exersam pentru bucuria noastra si incepem sa simtim ca daruind de fapt dobandim ceea ce ne dorim cu totii: fericirea.


      Lungul sau scurtul drum (cum vrem sa fie acest drum, depinde de fiecare dintre noi) de la starea de nefericire la  fericire, se parcurge obligatoriu cu un partener de drum: Iubirea in inima, in suflet si in cuget.

      DRAGOSTEA CRESTINA Catehism 29
      LEGEA MORALA Catehism 30
      PORUNCILE BISERICESTI Catehism 31
      CONSTIINTA MORALA Catehism 32
      VIRTUTI Catehism 33
      PACAT Catehism 34
      CELE ZECE PORUNCI Catehism 35
      DATORIILE CRESTINULUI Catehism 36
      FAMILIA Catehism 37
      STAT Catehism 38
      BISERICA Catehism 39
      LUME Catehism 40
      SFATURILE EVANGHELICE Catehism 41
      FERICIRILE Catehism 42


      Catehism 01- Catehism 28: http://www.patriarhia.ro/ro/documente/catehismlista.html


      Drum bun, tuturor!

      vineri, 27 ianuarie 2012

      Sfantul Ioan Gura de Aur

      Dumnezeiasca Liturghie a Sf. Ioan Gură de Aur Arhiepiscopul Constantinopolului

       http://www.dervent.ro/liturghia.

      Acatistul Sfantului Ioan Gură de Aur


      Viata Sfantului Ioan Gură de Aur
      Cuvinte de folos

      Pe site-ul http://www.ioanguradeaur.ro/ se pot citi scrierile titlurilor colorate din urmatoarele liste:

      “Omilii la parabola despre saracul Lazar si bogatul nemilostiv”
      “Talcuiri la Epistola intai catre Corintheni ”
      Talcuiri la epistola a doua catre corinteni
      “Cele dintai Omilii la Facere”
      “Despre preotie”
      “Nestemate ale literaturii patristice :Sf. Ioan Gura de Aur”(omilia a IXa catre Antiohieni)
      “Despre Rai si Scriptura. Despre iubirea lui Dumnezeu. Despre “Sezut-a Imparateasa de-a dreapta Ta”"
      Omilii la Facere vol.1 si 2
      Omilii la Matei
      “Despre preotie”"
      Despre marginita putere a diavolului – despre cainta – despre necazuri si biruirea tristetii
      Despre feciorie.Apologia vietii monahale. Despre cresterea copiilor
      “Predici la sarbatori imparatesti si cuvantari de lauda la sfinti”
      “Omilii despre pocainta”
      “Omilii la saracul Lazar. Despre soarta si providenta. Despre rugaciune. Despre vietuirea dupa Dumnezeu”

      joi, 26 ianuarie 2012

      Au trecut doi ani

      Dumnezeu sa o odihneasca pe Andreea Cosmina!
      http://andreeacosmina.blogspot.com/


      miercuri, 25 ianuarie 2012

      Va rog sa cititi o rugaminte personala

      Astazi fiind miercuri cu poze multe, ii astept in vizita, pe langa cititorii fideli si pe iubitorii de fotografii, colegi de catalog la gazda noastra Carmen.

      Fotografia este facuta in urma cu 9 ani, pe baietel il cunosc din primele ore ale vietii sale si parintii  lui imi sunt prieteni. La vremea cand se juca in zapada si mamica il fotografia, micul meu prieten era un copil obisnuit. Dupa o perioada, ne-am dat seama ca pustiul este un copil altfel decat alti copii de aceeasi varsta cu el; ESTE AUTIST. Pentru mine, el este ca si copilul meu, mai ales ca eu nu am copii si in plus, nasii lui de botez sunt si nasii nostri de cununie.

      In acest an, familia mea redirectioneaza cei 2% din impozitul pe venit spre contul deschis pe numele lui, de catre cei de la centrul unde face terapie.

      Daca doriti sa il ajutati  puteti descarca de aici formularul 230 sau de aici formularul 200  (nu este necesar sa scrieti  valoarea impozitului pe formular si nici sa atasati fisa fiscala si fac aceasta precizare pentru ca stiu ca in anii trecuti multe persoane evitau sa redirectioneze aceti bani, pentru ca nu vroiau sa se afle ce venit au). Daca va este greu sa il depuneti la circa financiara, stabilim o intalnire cat mai aproape de dvs. si venim noi sa colectam formularele.

      Daca vreti sa preluati anuntul si pe blogurile voastre, m-as bucura foarte mult si va multumesc anticipat.

      marți, 24 ianuarie 2012

      Tu esti Cel ce m-ai adus treptat de la "mine" la "noi"

      despre icoana aici
      Tot ce faci Tu, faci cu Dragoste, de aceea si noi Te iubim si daca in hora unirii noastre Te primim si pe Tine, devenim puternici cu adevarat! In Tine, "Mila si adevarul s-au intampinat, dreptatea si pacea s-au sarutat."(Psalm 84,11).

      Tu esti talpa piciorului meu, Tu esti tulpina trupului meu, Tu esti temelia vietii mele, Tu esti potolirea tumultului zbuciumului meu, Tu esti treapta pe care doresc sa urc, Tu esti trist cand sunt suparat, Tu esti fericit cand sunt tanar si ascultator.

      Tu esti invatatura temeinica pentru invatacel, Tu esti mereu tipar pentru vietile oamenilor, Tu esti Cuvant atunci cand tac cuvintele desarte, Tu esti tremur de iubire in sufletele gingase, Tu esti musafir tainic in inimile noastre.

      Tu esti turn de tarie celor ce te cheama, Tu esti Cel care intri cu tact printre  grijile noastre, Tu esti Cel care ne invata sa nu risipim talantii, Tu esti tamaduitorul omului bolnav, Tu esti Cel care sprijini de pieptul Tau, tampla celui care Te iubeste.

      Tu esti Cel care ne inveti tot ceea ce ne este de folos, Tu esti in toate, totdeauna, pretutindeni, Tu esti torta stralucitoare celor care vor sa mearga spre Lumina, Tu esti smerit si slujitor si ne arati tuturor ca doar daruind vom putea dobandi.

      Tu esti Cel care se imparte la toti prin Sfintele Taine, Tu esti Prunc, Tanar, Tata si Tataie in acelasi Timp, Tu esti tunet pentru cei ce gresesc si tandru cu cei ce nu mai vor sa greseasca, Tu esti Cel ce il transforimi fulgerator de repede pe om din Saul in Sfantul Apostol Pavel.

      Tu esti in Unita Treime, Tu esti in toti cei botezati in Numele Tau, Tu esti Cel care stai langa Tatal Judecator si Ti-ai plecat mereu genunchii pentru noi la rugaciune, Tu esti Cel care ne arati cum sa ne adresam Tatalui Ceresc cand suferim.

      Doar Tu esti Fiu al Tatalui nostru Ceresc si pe noi ne iubesti ca pe niste frati mai mici ai Tai, incredintati spre grija Maicii Tale. Asteptand sa ne unim cu Tine,  cantam in timpul Sfintei Liturghii: "Pe Tine Te lăudăm, pe Tine Te binecuvântăm, Ţie Îţi mulţumim, Doamne, şi ne rugăm Ţie, Dumnezeul nostru."

      Toate acestea ne dau nadejdea, stiind ca Tu esti Cel care duci rugaciunea noastra Tatalui Tau, atunci cand la inceputul si sfarsitul tuturor treburilor noastre, ne inchinam in numele Tatalui, si al Fiului si al Sfantului Duh, Amin! 

      Tu ne-ai invatat sa ne rugam multumind si cerand, cu inimi curatite de pacate, Tatalui nostru,  asa:
      Tatăl nostru, Care eşti în ceruri, sfinţească-se numele Tău; 
      Vie împărăţia Ta; facă-se voia Ta, precum în cer şi pe pământ.
      Pâinea noastră cea spre fiinţă dă-ne-o nouă astăzi; 
      Şi ne iartă nouă greşealele noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor noştri; 
      Şi nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăveşte de cel rău. Că a Ta este împărăţia şi puterea şi slava în veci. Amin!

      joi, 19 ianuarie 2012

      Cinci drumuri

      Si multe sunt caile spre pocainta. Mai intai trebuie sa ne pocaim de pacatele noastre. A doua cale este sa iertam aproapelui greselile. A treia este rugaciunea, cea din toata inima inaltata. A patra este sa dam milostenie. A cincea este gandul cel smerit. Deci, sa nu ne lenevim, ci, in toate zilele, prin toate acestea sa umblam, ca foarte placute sunt caile acestea. Dumnezeului nostru slava, acum si pururea si in vecii vecilor! Amin. (Invatatura a fericitului Macarie,din Proloagele zile de 19 ianuarie)

      Fotografii

      Pentru iubitorii de fotografie, propun spre vizionare o galerie pe care am descoperit-o pe National Geographic:http://photography.nationalgeographic.com/photography/photos/patterns-nature-reflections/#/beartooth-lake-gehman_1321_600x450.jpg. Fotografii interesante descoperiti si la Carmen, gazda noastra din fiecare miercuri: http://vis-si-realitate-2.blogspot.com/search/label/Miercurea%20fara%20cuvinte

      miercuri, 18 ianuarie 2012

      Iertarea şi uitarea sunt răzbunările omului nobil

      Sursa: http://www.ziarullumina.ro/articole;1842;1;68040;0;Evanghelia-Iertarea-si-uitarea-sunt-razbunarile-omului-nobil.html
      "Şi răspunzând, Iisus le-a zis: Aveţi credinţă în Dumnezeu. Adevărat zic vouă că oricine va zice acestui munte: Ridică-te şi te aruncă în mare, şi nu se va îndoi în inima lui, ci va crede că ceea ce spune se va face, fi-va lui orice va zice. De aceea vă zic vouă: Toate câte cereţi, rugându-vă, să credeţi că le-aţi primit şi le veţi avea. Iar când staţi de vă rugaţi, iertaţi orice aveţi împotriva cuiva, ca şi Tatăl vostru Cel din ceruri să vă ierte vouă greşealele voastre. Că de nu iertaţi voi, nici Tatăl vostru Cel din ceruri nu vă va ierta vouă greşealele voastre." (Marcu 11, 22-26)

      Mulţi din fraţii noştri au falsa impresie că de iertat trebuie să ierte doar Dumnezeu. Şi mergând pe firul acestui strâmb raţionament, ei afirmă că El fiind Tatăl ceresc, şi deci un Părinte iubitor, poate şi trebuie să ne ierte, indiferent de ceea ce am făcut. Dacă vom citi cu atenţie pericopa evanghelică din această zi, vom putea descoperi o altă perspectivă asupra acestei probleme. Cuvintele Domnului nostru Iisus Hristos ne pun în situaţia de a face noi primul pas pe acest drum al înţelegerii şi al iertării. Să nu îndrăznim să ne gândim la iertarea lui Dumnezeu dacă noi nu avem puterea de a ierta. Ştim că e greu, şi tocmai din acest motiv Domnul Hristos ne-a poruncit să iertăm. Dacă nu avem puterea să iertăm celor ce ne greşesc, nu facem altceva decât să ducem această povară toată viaţa. Uneori suntem tentaţi să îmbrăcăm gestul iertării în formule de genul: "te iert, dar nu te uit", sau "dacă Dumnezeu te iartă, te iert şi eu". Dar acestea trădează o iertare înjumătăţită, de fapt o falsă iertare. Mântuitorul ne spune că iertarea trebuie să fie din tot sufletul, şi încă "de şaptezeci de ori câte şapte!" Iertarea este o stare de graţie şi un gest de smerenie. Chiar se spune: "iertarea şi uitarea sunt răzbunările omului nobil".
      Sursa: http://www.ziarullumina.ro/articole;1842;1;68040;0;Evanghelia-Iertarea-si-uitarea-sunt-razbunarile-omului-nobil.html

      Sfantul Ierarh Atanasie Cel Mare

      marți, 17 ianuarie 2012

      Oglinda cerului

      Miercurea, condica de prezenta este la Carmen.

      sursa foto: aici

      Intr-o zi cat intr-un an

      Biserica Ortodoxă prăznuieşte astăzi pe Sfântul Antonie cel Mare, unul dintre cei mai populari asceţi ai istoriei creştinismului, care este socotit şi începătorul vieţii monahale.
      Sfântul Atanasie cel Mare ne spune că, prin cuvântul său, Sfântul Antonie reuşea într-o singură zi să creştineze, dintre păgânii Alexandriei, cât reuşea Biserica alexandrină să creştineze într-un an de zile. Prin viaţa sa excepţională, Sfântul Antonie a transformat Egiptul dintr-o ţară păgână într-o ţară creştină şi un leagăn al monahismului. Marele Vasile, arhiepiscopul Cezareei Capadociei, va vizita pe ucenicii Sfântului Antonie cel Mare din Egipt, în dorinţa sa de desăvârşire monahală, iar în urma acestei vizite va organiza monahismul, în forma pe care o avem şi astăzi. 

      Viata Cuviosului Antonie cel Mare in Proloage. 
      Biserica unde oamenii se roaga Cuviosului Antonie cel Mare.
      Acatistul aici.

      luni, 16 ianuarie 2012

      Exercitiu

      Dacă cineva socoteşte că e cucernic, dar nu îşi ţine limba în frâu, ci îşi amăgeşte inima, cucernicia acestuia este zadarnică (Cap 1, 26 din Epistola soborniceasca a Sfantului Apostol Iacov).
      Un verset de memorat si aplicat in fiecare saptamana gasiti si pe alte bloguri: Irina; Corina.

      duminică, 15 ianuarie 2012

      Duminica a XXIX-a după Rusalii (a celor zece leproşi)

      Luca 17, 12-19:  În vremea aceea, intrând Iisus într-un sat, L-au întâmpinat zece bărbaţi leproşi, care stăteau departe şi care au ridicat glasul şi au zis: Iisuse, Învăţătorule, fie-Ţi milă de noi! Şi, văzându-i, El le-a zis: Duceţi-vă şi vă arătaţi preoţilor. Dar, pe când ei se duceau, s-au curăţit. Iar unul dintre ei, văzând că s-a vindecat, s-a întors, cu glas mare slăvind pe Dumnezeu. Şi a căzut cu faţa la pământ la picioarele lui Iisus, mulţumindu-I. Iar acela era samarinean. Şi răspunzând, Iisus a zis: Oare nu zece s-au curăţit? Dar cei nouă unde sunt? Nu s-a găsit să se întoarcă să dea slavă lui Dumnezeu decât numai acesta, care este de alt neam? Şi i-a zis: Ridică-te şi du-te! Credinţa ta te-a mântuit!

      sâmbătă, 14 ianuarie 2012

      Intre 2 si 14 ianuarie

      Click pe fiecare rand pentru a citi articolele postate in aceasta perioada a Praznicului Botezului Domnului:

      Odovania Praznicului Botezului Domnului

      Incepand cu data de 2 ianuarie, pana astazi, ne-am aflat in perioada Praznicului Botezului Domnului. 13 zile consacrate acestei mari sarbatori in care intreaga fire s-a sfintit. Nu stiu in ce masura suntei prieteni cu apa, dar eu va marturisesc ca o iubesc foarte mult. Cu atat mai mult pe cea sfintita. Poate ati observat ca in aceasta perioada, postarile pe blog au avut ca subiect tema acestui praznic. 

      Astazi va propun spre citire o lucrare de licenta, cu un titlu promitator: "NATURA ŞI SEMNIFICAŢIA APEI. PERSPECTIVĂ TEOLOGICĂ ŞI ŞTIINŢIFICĂ", autor Claudiu Balan, administrator site Ortodoxia Tinerilor: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/images/stories/2011/ianuarie/Apa%20-%20stiintific%20si%20teologic.pdf

      Cei care doresc sa citeasca articolele postate in aceasta perioada, pot accesa adresa http://adriana-dardindar.blogspot.com/search/label/Praznicul%20Botezului%20Domnului, unde imediat sub acest articol pe care tocmai l-ati citit urmeaza alte articole preluate, pe aceeasi tema. Lectura placuta!


      vineri, 13 ianuarie 2012

      Un cuvant din calendar

      In calendarul crestin ortodox, in dreptul zilei de 14 ianuarie, citim: Odovania Praznicului Botezului Domnului. Pana nu demult, nu stiam ce inseamna acest cuvant.
      In data de 14 ianuarie se incheie praznuirea liturgica a Botezului Domnului. La fel ca si celelalte sarbatori mari si Praznicul Botezului Domnului are o perioada de inainte-praznuire si una de dupa-praznuire. Concret, in slujbele noastre de la biserica, din data de 2 ianuarie au inceput rugaciunile si cantarile inchinate acestei sarbatori si ele se vor incheia astazi, zi numita odovania praznicului. Sursa aici
      Odovania (în greacă: ἀπόδοσις (apodosis); în slavonă: отдание (otdaniye)) sau încheierea unei sărbători este ultima zi în care aceasta mai este prăznuită în Biserică în cursul unui an liturgic. Cel mai adesea, ea vine să încheie o perioadă de prăznuire prelungită. În ziua în care se face odovania unui praznic, se slujesc din nou majoritatea cântărilor și rugăciunilor liturgice specifice sărbătorii respective.  Sursa aici

      Trei intrebari

      • Care sunt roadele Sfintei Taine a Spovedaniei?
      • În ce constă iertarea păcatelor, în dezlegare, în mărturisire sau în pocăinţă?
      • Care este legătura Sfintei Spovedanii cu primirea Sfintei Împărtăşanii?

      joi, 12 ianuarie 2012

      Botezul Domnului, sarbatoarea praznuita timp de 13 zile

      Botezul Domnului, sarbatoarea praznuita timp de 13 zile 
      Incepand cu secolul IV, Biserica a stabilit ca praznicele imparatesti si chiar ale unor sfinti, sa fie sarbatorite intr-un chip mai deosebit. Pentru pregatirea sufleteasca a credinciosilor, aceste sarbatori sunt precedate de un timp de pregatire, de anticipare, numit pre-serbare sau inainte-praznuire, iar dupa ziua stabilita a sarbatorii urmeaza o perioada de continuare sau prelungire a serbarii, numita dupa-serbare sau dupa-praznuire, ca un fel de ecou al zilei de praznic.

      In toata perioada pre-serbarii si a dupa serbarii, pe langa slujba sarbatorii respective se adauga cantari, rugaciuni si lecturi in legatura cu praznicul respectiv.

      Botezul Domnului sau Teofania  - insemnand "manifestarea" sau "aratarea" lui Dumnezeu - este praznuit  pe 6 ianuarie. Are  o perioada de praznuire de 13 zile, cuprinsa intre 2 si 14 ianuarie. Continuare:http://www.crestinortodox.ro/botezul-domnului-boboteazai/botezul-domnului-sarbatoarea-praznuita-timp-13-zile-122844.html

      miercuri, 11 ianuarie 2012

      Paris, 6 ianuarie

      Sursa foto aici
      Mai multe fotografii puteti descoperi vizitand-o pe Carmen.

      vineri, 6 ianuarie 2012

      Ce ne spune Icoana Botezului DomnuluI


      • Bolta cerească, Raza, Porumbelul  

      • Mântuitorul Hristos


      • Sfântul Ioan Botezătorul
      • Securea

      • Îngerii 
      • Iordanul
      • Făpturile marine
      Despre toate aceste elemente ale Icoanei Botezului Domnului, puteti citi pe blogul http://priulianaros.blogspot.com/2012/01/cum-sa-intelegem-icoana-botezul.html

            

      Mare esti, Doamne, si minunate sunt lucrurile Tale, si nici un cuvant nu este de ajuns spre lauda minunilor Tale...

      Sursa Ortodoxia Tinerilor
      Astazi ne-a sosit noua tuturor vreme de praznic si ceata sfintilor cu noi se aduna, si ingerii cu oamenii impreuna-praznuiesc.
      Astazi, harul Sfantului Duh, in chip de porumbel, peste ape se pogoara.
      Astazi, Soarele cel neapus a rasarit, si lumea cu lumina Domnului se lumineaza.
      Astazi, luna cu raze luminoase lumineaza pamantul.
      Astazi, stelele cele luminoase, cu lumina stralucirii lor, lumea infrumuseteaza.
      Astazi, norii roureaza din cer omenirii ploaia dreptatii.
      Astazi, Cel nefacut, de buna-voia Sa, este atins cu mana de catre faptura Sa.
      Astazi, Proorocul si inaintemergatorul se apropie de Stapanul si cu frica sta inaintea Lui, vazand pogorarea lui Dumnezeu la noi.
      Astazi, apele Iordanului se prefac in vindecari, cu venirea Domnului.
      Astazi. toata faptura se adapa cu curgeri tainice. Astazi, pacatele oamenilor se curatesc in apele Iordanului.
      Astazi, raiul s-a deschis oamenilor si Soarele dreptatii ne lumineaza noua.
      Astazi, apa cea amara, care era in vremea lui Moise, se preface in dulceata poporului. cu venirea Domnului.
      Astazi, ne-am izbavit de plansul cel vechi si ca un Israel nou ne-am mantuit.
      Astazi, ne-am izbavit de intuneric si cu lumina cunostintei de Dumnezeu ne-am luminat.
      Astazi, intunericul lumii se risipeste cu aratarea Dumnezeului nostru. Astazi, toata faptura se lumineaza de sus ca o faclie.
      Astazi, inselaciunea se surpa si cale de mantuire ne lucreaza noua venirea Stapanului. Astazi, cele de sus cu cele de jos impreuna-praznu-iesc. si cele de jos cu cele de sus impreuna-vorbesc.
      Astazi, obstea cea sfintita si mult vestila a ortodocsilor se bucura.
      Astazi. Stapanul merge la Botez. ca sa ridice firea omeneasca la inaltime. Astazi, Cel nepleeat Se pleaca robului Sau ca sa ne libereze pe noi din robie.
      Astazi, imparatia cerurilor am dobandit, iar imparatia Domnului nu are sfarsit.
      Astazi, pamantul si marea si-au impartit bucuria lumii si lumea s-a umplut de veselie.

      Te-au vazut apele, Dumnezeule, Te-au vazut apele si s-au temut. Iordanul s-a intors inapoi, vazand Focul Dumnezeirii pogorandu-Se trupeste si intrand intr-insul. Iordanul s-a intors inapoi, vazand pe Sfantul Duh in chip de porumbel pogorandu-Se si zburand imprejurul Tau. Iordanul s-a intors inapoi, vazand pe Cel nevazut in chip vazut, pe Facatorul intrupat, pe Stapanul in chip de rob. Iordanul s-a intors inapoi si muntii au saltat vazand pe Dumnezeu intrupat; iar norii au dat glas mirandu-se de Cel ce a venit. Lumina din Lumina, Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, praznuire stapaneasca vazand astazi in Iordan si pe Cel ce moartea neascultarii si boldul inselaciunii si legatura iadului in Iordan a afundat si a daruit lumii Botezul mantuirii. Pentru aceasta si eu, pacatosul si nevrednicul slujitorul Tau, marturisind slavitele tale minuni, de frica fiind cuprins, cu umilinta strig catre Tine:
      Mare esti, Doamne, si minunate sunt lucrurile Tale, si nici un cuvant nu este de ajuns spre lauda minunilor Tale...
      (Rugaciunea la slujba sfintirii aghiasmei cele mari - Molitfelnic)
      Sursa Ortodoxia Tinerilor

      Sfantul Antim Ivireanul despre Boboteaza

      sursa: http://de-vorba-cu-mine.blogspot.com/2012/01/despre-boboteaza.html
      Luminat si cinstit a fost praznicul ce a trecut, al Nasterii Domnului Hristos, blagoslovitilor crestini, iar mai luminat si mai cinstit este acesta de astazi, caci acolo a aratat steaua pe Hristos cum ca S-a nascut, iar aici marturiseste Tatal din cer pre Cel ce Se boteaza. 
      La praznicul de astazi cateva intrebari sant trebuincioase a le sti. 
      Si intai este: pentru ce Hristos, fiind far-de pacate, S-a botezat? 
      A doua: pentru ce S-a botezat in apa Iordanului si nu intr-alt rau? 
      A treia: pentru ce S-a pogorat Duhul Sfant pre capul lui Hristos si pentru ce in chipul porumbului? 
      Aceste 3 intrebari avem astazi foarte de folos a le sti; mai sant si altele, ci noi le lasam pentru lungimea vorbei si vom zice numai pentru acestea, foarte pre scurt. Deci, cati v-ati adunat astazi in Sfanta biserica, pentru ca sa praznuiti praznicul, deschideti-va ochii, nu numai ai trupului, ci si ai sufletului, pentru ca sa pricepeti ce vom sa zicem, ca nu sant lucruri lumesti, ci este taina mare si infricosata, care s-a facut pentru mantuirea omeneasca. 

      Intrebarea dintai este: pentru ce Hristos, fiind fara de pacate, s-a botezat? Zicem ca botezul este mantuirea pacatelor omului si curatenie de pacatul cel stramosesc, iara Hristos fiind far-de pacate, dupa cum zice proorocul Isaia, pentru ce, dara, S-a bote­zat? Zicem la aceasta cum ca sant 4 stihii, dintre carele s-au facut omul si toata lumea si iar intru acele stihii, va sa se topeasca omul, pana la a doua venire a Domnului Hristos, dintru care va sa seinchege. 
      Deci stihia cea dintai si mai de treaba este vantul, ca fara rasuflare nu poate trai omul nici un ceas. A doua stihie si mai inalta este focul, nu numai acesta ce vedem cu ochii si ne slujim cu dansul, ci si focul cel din vazduh. A treia stihie este apa si a patra stihie este pamantul. Deci intr-aceste 4 stihii este omul facut si, pentru caci sant alcatuirile trapului omenesc, era cu cale sa se sfinteasca cu pogorarea Domnului. Deci vantul si focul s-au sfintit cu pogorarea cuvantului lui Dumnezeu, iar pamantul s-a sfintit cand a nascut trupeste in pestera. Si se cadea sa se sfinteasca si apa, de vreme ce este din cele 4 stihii si intr-alt chip nu se putea sa se sfinteasca, de nu S-ar fi botezat Domnul, trupeste, in Iordan, aratandu-se mai vartos si taina cea mai mare a credintei noastre: si alta, pentru ca sa sfarame capetele serpilor, adica a dracilor ce era inapa, dupa cum zice David. 
      A doua intrebare era: pentru ce S-a botezat Hristos in Iordan si nu intr-alt rau? Zicem si la aceasta ca fiind raul acela sfintit decat alte rauri, pentru minunile ce s-au facut intr-insul, au mers si Hristos iara la acela, care minuni sant acestea: intai, cand a trecut Iisus Navi cu tot norodul jidovesc prin mijlocul apei si nu s-au udat nimeni, pentru ca intrase 12 preoti de tinea chivotul pre spatele lor si apa sa daduse inapoi din porunca dumnezeiasca pana au trecut tot norodul. A doua minune, cand a lovit proorocul Ilie cu cojocul sau apa si s-a desfacut, de au trecut el, cu ucenicul sau, ca pre uscat A treia minune, cand s-au scaldat de 7 ori Neeman boierul, sfetnicul imparatului de la Siria, dupa cuvantul proorocului Elisei si s-a tamaduit de bubele ce avea. A patra minune pe vremea prorocului Elisei, mergand niste oameni sa taie lemne de casa pre langa tarmurile Iordanului, fiind si proorocul impreuna cu dansii, a cazut toporul unuia din coada si s-a inecat in apa; iar Elisei, luand coada toporului si mergand la tarmurile apei, intinse coada spre apa si zise: "Arata, Doamne, minune" si indata sari toporul din apa si se puse in coada, care minune inchipuieste Sfantul Botez dupa cum scrie Sfantul Ioan Damaschin la un tropar al canonului de la inaltarea cinstitei Cruci, la a patra peasna. Deci, pentru aceste minuni S-a botezat si Hristos intr-acel rau.
      A treia intrebare este: pentru ce S-a pogorat Duhul si zicem: cand Se boteza Hristos s-au deschis cerurile si a marturisit Tatal pre Fiul? Deci de vreme ce a marturisit  Tatal, socotea jidovii ca pentru Ioan s-a facut glasul acela, pentru ca-1 stia ca pre un prooroc si fiu de prooroc si sfant, si pentru ca sa nu zica norodul cum ca lui Ioan ii zice "fiu iubit", pentru aceasta S-a pogorat Duhul Sfant pre capul lui Hristos, de L-au aratat si L-au marturisit Tatal de sus. 
      Iar pentru ce S-a aratat Duhul Sfant in chipul porumbului, sa va spui o istorie din Testamentul cel vechi, macar ca o stiti. Cand au facut Dumnezeu potopul si au inecat tot pamantul pacatele omenesti si au sters tot faptul de pe fata pamantului din om pana in  dobitoc, s-au mantuit numai Noe, cu toata casa lui, in corabia ce facuse din porunca dumnezeiasca. Si impreuna cu dansul era si din dobitoacele pamantului si din pasarile cerului, dupa cum scrie, mai pre larg la cartea Facerii. Iara dupa ce a incetat apa potopului, a trimis Noe din corabie pre corbul, sa vada, ostoitu-s-a apa potopului, au ba. Iar el mergand si afland starvurile, s-a asazat pre ele si nu s-a mai intors inapoi sa dea veste. Si vazand Noe zabava corbului a trimis pre porumb; iar el fiind pasare curata, n-a vrut sa sada pre tina, ci a luat o ramura cu frunza de maslin in gura si o a dus in corabie si a cunoscut Noe cum sa s-a ostoit apa potopului.
      Deci pentru aceea S-a aratat si Duhul Sfant in chip de porumb pe capul lui Hristos, aratand ca s-a ostoit potopul pacatelor omenesti; si alta, ca porumbul este intreg, adica far-de rautate, zice Hristos la Sfanta Evanghelie.
      Iar noi sa avem nadejde buna si far-de indoiala catre Dumnezeu ca, de vom tine poruncile Domnului, aici, intru aceasta viata, vom petrece viata buna si far-de intristare, iar in cea viitoare ne va invrednici si ne va pune in numarul celor drepti, ca sa ne bucuram in vecii nesfarsiti intru acea fericire, laudand si binecuvantand numele  Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, a caruia este marirea si tinerea in veci. Amin.
      sursa: http://de-vorba-cu-mine.blogspot.com/2012/01/despre-boboteaza.html

      Te-au vazut apele, Dumnezeule, si s-au temut, Iordanul s-a intors inapoi.


      Iordanul s-a intors inapoi! Acest cuvant minunat se aude in fiecare an, in ziua de Boboteaza. Continuare:  http://www.crestinortodox.ro/sarbatori/botezul-domnului-boboteaza/iordanul-a-intors-inapoi-128059.html

      Apa - molecula complexa de transmitere a sfinţeniei

      Articol preluat de pe Ortodoxia Tinerilor:
      Pentru mine Boboteaza e o sărbătoare specială, şi o aştept altfel decât celelalte sărbători din an. Botezul Domnului în Iordan împreună cu Naşterea Lui se sărbătoresc într-un cadru natural aparte, de parcă natura s-ar pregăti şi ea special să întâmpine aceste două mari praznice. Ce mă fascinează cel mai mult la această sărbătoare este apa. Nu ştiu cum am ajuns să-mi placă aşa de mult, că până şi lucrarea mea de licenţă de la Facultatea de Teologie a avut tema: "NATURA ŞI SEMNIFICAŢIA APEI. PERSPECTIVĂ TEOLOGICĂ ŞI ŞTIINŢIFICĂ".
      Apa este elementul esenţial al vieţii pe pământ şi în tot universul. Apa stă la temelia întregii creaţii ca principiu fundamental. Apa dă viaţă, apa hrăneşte, apa curăţă, apa dizolvă, apa răceşte, apa încălzeşte, apa se evaporă, apa îngheaţă, apa sfinţeşte, apa luminează, apa e unită încă de la începutul creaţiei cu Duhul Sfânt.
      Toate aspectele vieţii noastre sunt dominate în mod covârşitor de prezenţa apei, pentru că apa este cea care mereu înnoieşte, mereu pune “început bun” pentru ca in final să ne ducă către Cel fără de început.
      Apa este prezentă în tot, de la cel mai mic pâna la cel mai mare, de la oceane pâna la cea mai mică celulă, de la oameni pâna la furnici, de la ierburi pâna la cei mai mari copaci, de la pietre pâna la zgârie nori. Apa este determinantă pentru climă şi pentru întreaga societate.
      Toată economia lumii depinde de apă pâna la cel mai mic detaliu. Orice linie de producţie pentru orice se crează în lumea această are nevoie de apă. Fără apă n-am putea construi case, n-ar mai zbura avionele, n-ar mai circula maşinile, n-am mai avea curent electric, şi fără curent electric n-am avea nimic din ce este tehnologia astăzi. Structura chimică a apei şi felul în care ea se combină cu celelalte substanţe la diferite temperaturi şi presiuni o arată ca fiind lichidul universal, laitmotivul întregii creaţii, baza pe care s-a construit totul şi pe care exista astăzi totul.
      Fără apă am trăi toţi în murdărie, am muri nesuportând necuraţia care ne-ar înconjura. Corpul uman este compus în mare parte din apă. Aproximativ 85% din creierul nostru, 80% din sânge şi 70% din muşchi noştii sunt apă. Fiecare celulă din corpul nostru are nevoie de apă pentru a trăi. Apa este un nutrient necesar implicat în toate funcţiile corpului.
      Pe cât de simplă pare această substanţă pe atât de atipică este în comparaţie cu celelalte substanţe chimice. Caracteristicile ei fizico-chimice arată minunăţia creaţiei şi trimite cu gândul către un Creator, către un Dumnezeu iubitor care se-ngrijeşte întru toate de ale Sale. Martin Chaplin abordează structura chimică a apei pe site-ul său în mod ştiinţific ş foarte detaliat. Este fascinant ce veti găsi pe acest site... O moleculă de apă este de o complexitate incredibilă.
      Nu întâmplător Biserica a ales ca substanţă de sfinţire, de împărtăşire a harului lui Dumnezeu chiar apa. Aspectele ştiinţifice şi teologice legate de apă se întretaie minunat şi creează de fapt imaginea completă asupra uneia dintre marile minuni ale lumii: apa.
      Apa ca mediu de viaţă şi ca substanţă fără de care nimic nu poate exista trimite cu gândul la energiile necreate ale lui Dumnezeu care sunt prezente în toată creaţia, şi fără de care nimic n-ar avea viaţa sau ar exista.
      Într-o lume din ce în ce mai secularizată şi în care argumentele ştiinţifice par la prima vedere mai credibile, abordarea apei din perspectivă ştiinţifică şi teologică poate deschide mintea noastră spre o înţelegere mult mai profundă a creaţiei şi a lucrării lui Dumnezeu în lume.
      Botezarea Domnului nostru Iisus Hristos în Iordan de către Ioan este de fapt sfinţirea Iordanului. Datorită circuitului complex şi complet al apei prin natură Iordanul prin apele sale a sfinţit şi celelalte ape cu care s-a unit la suprafaţă, pe sub pământ, sau prin evaporare. Sfinţirea Iordanului a dus de fapt la sfinţirea întregii lumi: s-au sfinţit apele oceanelor, apele mărilor, ale râurilor, izvoarelor, lacurilor; s-a sfinţit pământul prin care trece şi se filtrează apa, s-a sfinţit cerul prin norii evaporaţi din mări şi oceane; s-au sfinţit plantele care au tras apă din pământ, s-au sfinţit animalele care au băut apă din mediu lor, s-au sfinţit oamenii care s-au atins de ape fiecare la casa lui.
      Intrarea Domnului Hristos în Iordan este de fapt sfinţirea întregului univers, sfinţirea creaţiei.
      Asta mă fascinează ! Caracterul universal al sărbătorilor Bisericii, şi efectele globale ale harului lui Dumnezeu care porneşte din altar către oameni, din Biserici către lume.

      Parintele Constantin Galeriu: Predica la Botezul Domnului

      Sursa: Crestin Ortodox

      In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Amin.

      Binecuvantati si dreptmaritori crestini in cea sfanta Biserica a Domnului nostru Iisus Hristos! Pentru aceasta sfanta zi - a Botezului - primeasca dragostea dumneavoastra un mic cuvant, pentru ca urmeaza si slujba cea mare a sfintirii celei mari a apelor. Dar un cuvant smerit, de inteles al praznicului de astazi, asa cum ni-l lumineaza dumnezeiasca Evanghelie pe care am ascultat-o si o impartasim din nou:

      "In vremea aceea - zice dumnezeiescul Evanghelist Marcu, ucenic al Sfantului Apostol Petru care era de fata cand s-a petrecut acest fapt dumnezeiesc - a venit Iisus din Nazaretul Galileii si s-a botezat in Iordan, de la Ioan. Si indata (in aceeasi clipa) iesind din apa, a vazut Ioan cerurile deschise si Duhul Sfant ca un porumbel pogorandu-Se peste Dansul. Si glas s-a auzit din ceruri: Tu esti Fiul Meu cel iubit, intru Tine bine am voit"(Marc. 1, 9-11).

      Sa luam aminte cum a zis Parintele ceresc lui Iisus, vorbind cu El: "Tu esti Fiul Meu cel iubit, intru Tine bine am voit". Doamne, ce vrea sa ne spuna noua acest cuvant unic (asemenea tuturor cuvintelor Sfintei Evanghelii si Scripturii)! Cand din taina tainelor cerului Parintele ceresc Ii spune Lui Iisus: "Tu esti Fiul Meu cel iubit”" Simtim oarecum o mustrare noi, oamenii, pentru ca nu am fost vrednici sa ne spuna noua, fiecaruia dintre noi: Tu sau voi sunteti fiii mei cei iubiti. Desi psalmistul rostise tot din graiul Parintelui ceresc: "Eu am zis: Voi dumnezei sunteti, si toti fii ai Celui Preainalt".

      Dar in acelasi timp tot psalmistul, inspirat, incredinteaza mai inainte, in Psalmul 2 chiar, un cuvant care se ingemaneaza tainic cu acesta din ziua botezului: "Zis-a Domnul (adica Parintele ceresc) Domnului meu (Fiului lui Dumnezeu, Care e Domnul nostru): Tu esti Fiul Meu, Eu astazi Te-am nascut". Acest cuvant e din vesnicie, mai inainte de veac. Celui care acum a venit la Iordan, Caruia Ii rosteste Tatal: "Tu esti Fiul Meu cel iubit, intru Tine am binevoit", Ii rostise din vesnicie. "Tu esti Fiul Meu. Eu astazi Te-am nascut". Deci nasterea din veci. O legatura revelatoare, iubitilor, descoperitoare de inteles. Acelasi, Tatal, Caruia noi Ii spunem Tatal nostru (pentru ca Fiul Lui ne-a invatat) da cele doua marturii: una in vesnicie: “Tu esti Fiul Meu, Eu astazi Te-am nascut" (adica in vesnicie, vesnicule Fiu al Meu. Caci Eu Tata fiind, din veci sunt Tata si din veci am Fiu, pe Tine, Vesnicul Meu Fiu)(Ps. 2); si a doua marturie: acum, la botez, cand Iisus a venit la Ioan.

      Ioan boteza multimile, care isi recunosteau pacatele... Pacatul a insemnat despartirea de Dumnezeu, care, la randul ei, a insemnat despartirea de insasi menirea noastra. De aceea a zis un profet - un cuvant de la Dumnezeu: "Nu pe Mine M-ati parasit, ci pe voi insiva". Te cutremuri, si ar trebui fiecare sa se gandeasca la acest fapt: Cand Il parasesti pe Dumnezeu te parasesti pe tine insuti; adica menirea ta, taina ta, rostul tau in fata lui Dumnezeu si in fata creatiei intregi. Si atunci, in aceasta constiinta a parasirii, veneau oameni credinciosi (in felul lor: ai Vechiului Testament, ai Legii, ai Profetilor) din vremea aceea si prozeliti ai caintei, din alte neamuri.

      Mergeau la Ioan, care ii boteza cu botezul pocaintei, asa cum am aratat duminica trecuta. Iisus a venit si El la botezul lui Ioan. De ce a venit? Ioan, care primise - de la Dumnezeu Tatal in Duhul Sfant, tot prin Iisus - taina venirii Fiului lui Dumnezeu, taina lui Hristos, cand Il vede, tremura in fata Lui: "Eu trebuie sa fiu botezat de Tine. Tu vii la mine?". Si Iisus ii raspunde: "Lasa acum. Asa se cuvine, sa plinim toata dreptatea". Adica toata randuiala Vechiului Testament, care pregatise lumea pentru Hristos: Legea si poruncile; iar la porunci intra si spalarea aceasta, a botezului cu apa, botez ritual. In vremea aceea era si o comunitate monahala - a esenienilor - care, de asemeni, avea in randuiala acest botez al curatirii. Si la celelalte popoare erau spalari rituale: taina apei care spala, si simbolul ei, cand traiesti mai adanc, stiind ca adancul din tine (si la orice faptura in proiectul ei) e spiritual. Radacina oricarei existente e spirituala. Sta la temelia ei un proiect, un plan, o idee de la Creator. Deci erau aceste spalari rituale tot sub numele de botez.

      Atunci, Iisus si El implineste aceasta randuiala a Vechiului Testament si a intregii lumi vechi; pentru ca El nu a venit sa strice Legea ci s-o plineasca (adica sa o duca la plinatate); sa plineasca Vechiul Testament, care se incheie aici; cum va spune Mantuitorul mai pe urma (dupa Sfantul Luca): "Legea si proorocii au fost pana la Ioan", iar de acum inainte se vesteste Evanghelia. Atunci Ioan a primit, cu smerenie, in fata Stapanului. Iisus n-a avut pacat de marturisit, dar a primit actul simbolic, anume Si-a plecat capul in apa Iordanului (asa cum Isi va pleca faptura lui umana pe cruce si de pe cruce in mormant, si va iesi la inviere), dezvaluind inca de aici, simbolic, taina inecarii pacatului si invierii. Atunci, spune Scriptura "indata iesind (care arata ca nu a urmat marturia pacatelor pentru ca era Cel fara de pacat), cerul s-a deschis (El a deschis cerul) si Duhul Sfant a coborat peste El in chip de porumbel si glasul Parintelui ceresc s-a auzit: "Acesta este Fiul Meu cel iubit...". Sfantul Marcu (ucenic al Sfantului Petru) spune: "Tu esti Fiul Meu cel iubit. Intru Tine am binevoit” (asa cum rostise din vesnicie: "Tu esti Fiul Meu. Eu astazi Te-am nascut”" asa si acum, intr-o a doua nastere). Si intru Tine sa fie toti chemati, toti pentru care am spus prin gura psalmistului: Voi dumnezei sunteti, fii ai Celui preainalt. De aceea Te-am trimis in lume, Fiul Meu: Mergi si-Ti mantuieste fratii! Intru Tine am binevoit (e toata bunavoirea Mea). Faptura intreaga este opera a vointei lui Dumnezeu; a bunei voiri a Parintelui ceresc, prin lucrarea Fiului si in unitatea, in comuniunea, in sanul Duhului Sfant Care ne strange pe toti. El este arzand in noi dorul dupa Fiul; asa cum a coborat in chipul porumbelului peste Fiul, acum, la botez.

      Si... cum talcuiam, cu darul lui Dumnezeu, Iisus S-a botezat, dar nu pentru pacat; caci nu avea pacate. Iar a doua zi dupa botez, cand Iisus a venit la Iordan, Ioan a aratat catre Iisus si le-a spus ucenicilor: "Iata Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridica pacatul lumii". Si zic Parintii (Sf. Ioan Gura de Aur): Ce a vrut sa insemne acest cuvant? Pe de o parte: L-a descoperit pe Iisus - Mielul; iar mielul e simbol al jertfei, care, la randul ei, e puterea care infrange pacatul. Si, mai adanc, jertfa nu e legata numai de pacat; e legata de taina creatiei. Orice creatie poarta in ea taina jertfei. Si o spun cu gand curat - de la Dumnezeu, nu de la mine - ca asa trebuie sa traiasca omul, in orice act al lui, ca o stare de jertfa. Si daca ar trai aceasta constiinta de jertfa in actul cel mai intim, din care se odrasleste un copil in lume, daca ai trai constiinta jertfei, ca daruiesti ce ai curat in tine si sfant, in constiinta unui act creator, dumnezeiesc, nu s-ar mai naste handicapati si bolnavi mintal, violenti si criminali, ci s-ar naste - cum avem atatea cazuri - oameni drepti, curati, cuminti, savanti, intelepti si sfinti. Jertfa e taina tainelor actului creator. De aceea a zis Ioan: "Iata Mielul Cel ce ridica pacatul lumii", ca sa le arate celor de fata: Iisus, Care a venit la botez, nu e asemenea voua, care veniti sa va strigati pacatele; El a venit pentru pacatul vostru; pentru ca El e Mielul, Cel ce ridica pacatul vostru. Prin insasi intruparea si nasterea Lui de la Duhul Sfant si din Fecioara a inceput ridicarea pacatului.

      Si auziti ce a spus Tatal despre Iisus, Care S-a botezat acum: "Tu esti Fiul Meu cel iubit intru Care am binevoit". Tu esti Icoana, modelul tuturor celorlalti; care daca vor veni la Tine cand Tu ii vei chema si le vei zice: "Veniti la Mine toti cei impovarati si osteniti, si Eu va voi odihni pe voi", si vor raspunde la sfintenia Ta, la jertfa Ta, atunci voi spune si despre ei : Prin Tine si ei sunt fiii Mei. Voi intari cuvantul psalmistului: Eu am zis (am grait din veci si in timp): Voi dumnezei sunteti, fii ai Celui Preainalt, chemati sa descoperiti in voi chipul Fiului Meu.

      Si atunci, Iisus a intrat in apele Iordanului ca un miel, prefigurand jertfa de pe cruce, moartea si invierea, intrand in apele Iordanului si sfintindu-le... Cum ne vom ruga acum noi la aceasta mare sfintire: "Sa se sfinteasca apa aceasta cu puterea, cu lucrarea, cu pogorarea Duhului Sfant, sa se pogoare spre apa aceasta lucrarea curatitoare a Treimii, sa i se daruiasca harul izbavirii si binecuvantarea Iordanului!". Si noi auzim acum ca atunci la Iordan si vedem in duh Treimea Sfanta: Fiul Care era in apele Iordanului, Duhul Sfant coborand, in chipul porumbelului (vazandu-L deci), "ca un porumbel", si glasul Parintelui ceresc auzindu-l; deci auzind si vazand (asa cum la Horeb Moisi a si auzit cuvant, dar a si vazut - rugul care ardea dar nu se mistuia, ramanea verde, viu in Dumnezeul Cel viu) - cele doua simturi, care induhovnicite se inalta, se transfigureaza. De aceea rugaciunea cea mare, adresata Sfintei Treimi, incepe: “Treime mai presus de fire, Preabuna, Preadumnezeiasca...". Si adresandu-se Mantuitorului: "Te-am vazut prunc in iesle intru nastere, iar acum desavarsit barbat Te vedem , Dumnezeul nostru din Cel desavarsit (Parintele ceresc). Astazi Proorocul, Inaintemergatorul, se apropie de Stapanul; cu frica sta inaintea Lui.

      Apele Iordanului se prefac in vindecari; toata faptura se adapa cu curgeri tainice. (De aceea se numeste aghiasma mare). Toate apele se sfintesc astazi din taina coborarii in apele Iordanului a Fiului lui Dumnezeu (Care, am vazut, nu sa-Si spele pacatele a venit, ci sa ridice pacatul lumii, sfintind apa; si sfintind casele, pe care le-am vazut zilele astea cand am mers, stropind si sfintind, atat de luminoase, atat de curate, parca le simteam innoite... si simteam taina aceasta pe care numai Dumnezeu o poate face: a innoirii inimilor si a fetelor tuturor care au primit cu atata bucurie si nadejde sfintirea). Azi pacatele oamenilor se curatesc in apele Iordanului. Astazi raiul s-a deschis oamenilor, Soarele dreptatii ne lumineaza, azi ne-am usurat de plansul celui vechi, al lui Adam. Ne-am izbavit de intuneric si adunarea cea sfanta si mult vestita a ortodocsilor se bucura. Stapanul la botez merge sa ridice firea omeneasca la inaltime. Cel neplecat Se pleaca robului ca sa ne slobozeasca pe noi din robie. Imparatia cerurilor am dobandit, impartia Domnului nu va avea sfarsit, pamantul si marea si-au impartit bucuria lumii si lumea de veselie s-a umplut".

      Iubitilor, sa traim spiritual aceasta taina, aceasta bucurie, peste toate necazurile. De atatea ori ne aflam in fata unui om indurerat de un chin greu - in familie, in persoana lui - dar un singur cuvant si o singura scanteiere de har deodata ii schimba durerea si traieste in clipa aceea o deschidere a cerului in inima lui. Si poti sa uiti atunci durerea si poti sa arunci, sa ineci toata durerea de pana atunci si macar pentru o clipa sa traiesti arvuna aceasta a bucuriei ceresti; cu care poti sa birui pe urma necazurile si durerile; din acea clipa in care te-ai impartasit de un strop de apa sfintita, de un cuvant dumnezeiesc al Evangheliei, de Trupul si Sangele dumnezeiesc. Si simti ca ai primit o arvuna a invierii; a invierii pentru viata de aici si pentru viata cealalta. Dar biruind si incepand de aici, cu aceasta credinta si nadejde si putere harica pui noi si mereu noi inceputuri vietii si noi biruiri. Prin Tatal, Fiul si Duhul Sfant, Treimea cea deofiinta si nedespartita (Care S-a aratat la Iordan); pentru care ne rugam si noi sa ne tina nedespartiti in credinta, in adevar, in iubire, in lumina si in bucurie divina si inima senina. Cu Maica Domnului si cu toti sfintii. Amin.
       

      Botezul Domnului

      Tropar:
      In Iordan botezându-te Tu Doamne, închinarea Treimii s-a arătat, că glasul Părintelui a mărturisit Ţie, Fiu iubit pre Tine numindu-Te, şi Duhul, în chip de porumbel, a adeverit întărirea Cuvântului.Cel ce Te-ai aratat Hristoase Dumnezeule, si lumea ai luminat, slava Tie!

      Condac:
      Arătatu-Te-ai astăzi lumii şi lumina Ta, Doamne, S-a însemnat peste noi, Care cu cunoştinţă Te lăudăm.Venit-ai şi Te-ai arătat,Lumina cea neapropiată.

      joi, 5 ianuarie 2012

      Ajunul Botezului Domnului: zi de post şi de rugăciune

      • Troparul zilei
      Intorsu-s-a inapoi, oarecand, raul Iordanului prin cojocul lui Elisei, inaltandu-se Ilie, si apele s-au despartit intr-o parte si intr-alta; si i s-a facut lui uscata calea cea uda, spre inchipuirea botezului, cu adevarat; prin care noi curgerea vietii cea trecatoare o trecem. Hristos S-a aratat la Iordan, sa sfinteasca apele.
      • Evanghelia zilei (Luca 3, 1-18 ): Toată firea se înduhovniceşte 
      • Despre Ajunul Bobotezei, din ziarul Lumina:
        Ajunul Bobotezei, ziua premergătoare marelui praznic al Botezului Domnului Iisus Hristos, este rânduită de către Biserica Ortodoxă ca zi de post negru. Potrivit canonului 1 al Sfântului Teofil al Alexandriei, în Ajunul Bobotezei se ajunează total. Sfântul Sava, în Tipicul său, spune referitor la ajunul Botezului Domnului: "Se cuvine să ştim dacă se va întâmpla Ajunul Arătării lui Dumnezeu duminica sau sâmbăta nu este post negru". Postul din ziua de 5 ianuarie datează din perioada secolelelor IV-VI, când catehumenii se pregăteau prin post şi rugăciune pentru primirea Sfântului Botez a doua zi. De asemenea, în Ajunul Bobotezei, potrivit învăţăturilor tipiconale ale Bisericii Ortodoxe, se săvârşeşte Liturghia Sfântului Vasile cel Mare unită cu Vecernia, Liturghie care provine, ca formă, din Liturghia antiohiană, pe care Sfântul Vasile cel Mare a rescris-o la sfârşitul secolului al IV-lea. În continuare, tot în Ajun, după oficierea Sfintei Liturghii se săvârşeşte Sfinţirea cea Mare a Apei sau Sfânta Agheasmă, care se face de două ori pe an: în Ajunul Bobotezei şi în ziua praznicului însuşi, la sărbătoarea Botezului Domnului.

        În perioada premergătoare marii sărbători a Botezului Domnului, preoţii din parohii merg pe la casele credincioşilor pentru a le sfinţi cu Agheasmă Mare, iar credincioşii sărută icoana Botezului Domnului. Acest tip de vizite din Ajunul Bobotezei, prin care preotul se întâlneşte cu credincioşii din parohia sa, au un caracter atât pastoral, cât şi misionar şi au intrat deja, de secole, în tradiţia creştinilor ortodocşi.