joi, 14 februarie 2013

Planuri de viitor

Nu vreau sa imi mai bat capul cu ele. Am invatat in 46 de ani de viata, ca trebuie sa regret timpul pierdut din ziua de ieri, sa ma rog sa nu mai pierd timp din ziua de maine si sa cheltuiesc cu folos timpul zilei de azi.

Sper ca timpul petrecut pe acest blog sa nu fie un timp pierdut nici pentru mine si nici pentru cei care vin in vizita.

Timpul este o creatie dumnezeiasca de mare pret, definindu-se in crestnism ca fiind intervalul dintre chematra Lui Dumnezeu si raspunsul omului. De aceea, timpul trebuie sfintit prin rugaciune pentru ca "rugaciunea este cheia imparatiei cerurilor"

Luand ca punct de plecare indemnul Sfantului Apostol Pavel: "Rugati-va neincetat". sfintii ne invata ca rugaciunea este viata sufletului, caci, "precum cel mai de pret dintre toate simturile este vederea, asa cea mai dumnezeiasca dintre toate virtutile este rugaciunea". (Cuvat inainte in cartea de rugaciuni cu Acatistele zilelor saptamanii).

Nu am timp sa ma rog nici macar cateva minute pe zi, credeam cu multi ani in urma, dar sa ma rog neincetat! Asta este treaba de calugari!

Am descoperit ca nici nu itit trebuie mult timp pentru a te ruga neincetat, atunci cand am realizat cat de des apelez la ajutorul cuiva in diverse ocazaii.Te rog este cea mai scurta rugaminte pe care o putem transforma in rugaciune adaugand doar cateva cuvinte din care Cel Caruia ne adresam  sa vada ca ne dorim sa primim ajutor in diversele si multiplele nevointe cu care ne confruntam.

Drept multumire pentru ajutorul primit, putem sa incepem sa ne facem timp zilnic si pentru citirea catorva pagini din cartea de rugaciuni, sporind in acest fel credinta pe care o aveam cand spuneam doar "te rog", credinta care ne-a facut sa rostim 'Te rog, Doamne, ajuta-ma!"

Timpul de azi, al zilei de joi, este timpul Lui Dumnezeu, la fel cum este timpul fiecarei zile si rugaciunea zilei de joi ne da cateva repere despre cum ar trebui sa petrecem timpul pentru a ne fi de folos atata noua cat si celorlalti.

Astazi este joi, din saptamana cuprinsa intre doua Duminici: Duminica inmultirii talantilor si Duminica femeii cananeence,

Apostolul si Evanghelile, din fiecare zi, citite cerand ajutorul sa le intelegem, ne ofera suficiente elemente cae sa ne ajute sa petrecem saptamana cu folos.

Femeia cananeeanca avea o fiica foarte grav bolnava. Doar parintii si rudele celor tulburati de vicii si boli psihice o pot intelege si crede prin ce suferinte treceau impreuna mama si fiica si cat de neputincioasa se simtea mama. Avea insa in sufletul ei o comoara: credinta ca intr-o zi fiica ei se va vindeca si aceasta credinta a facut-o la momentul potrivit sa Il recunoasca pe Cel care avea toata puterea sa se lupte  cu acea cumplita boala.
Şi ieşind de acolo, a plecat Iisus în părţile Tirului şi ale Sidonului. Şi iată o femeie cananeiancă, din acele ţinuturi, ieşind striga, zicând: Miluieşte-mă, Doamne, Fiul lui David! Fiica mea este rău chinuită de demon. El însă nu i-a răspuns nici un cuvânt; şi apropiindu-se, ucenicii Lui Îl rugau, zicând: Slobozeşte-o, că strigă în urma noastră. Iar El, răspunzând, a zis: Nu sunt trimis decât către oile cele pierdute ale casei lui Israel. Iar ea, venind, s-a închinat Lui, zicând: Doamne, ajută-mă. El însă, răspunzând, i-a zis: Nu este bine să iei pâinea copiilor şi s-o arunci câinilor. Dar ea a zis: Da, Doamne, dar şi câinii mănâncă din fărâmiturile care cad de la masa stăpânilor lor. Atunci, răspunzând, Iisus i-a zis: O, femeie, mare este credinţa ta; fie ţie după cum voieşti. Şi s-a tămăduit fiica ei în ceasul acela. (Sfânta Evanghelie după Matei, Capitolul 15, 21-28).
Parintele Galeriu: Si aceasta femeie avea acest dar, al credintei. Suferinta ei pentru copila ei, indelungata suferinta. Iarasi, parca in sensul negativ, adanc al adancurilor suferintei. Una e sa suferi in trup. Cel putin, iti vezi boala, te duci, ti-o tratezi, judeci asupra ei. Dar cand e bolnav in suflet, sa nu mai fii in stare sa-ti cunosti suferinta… “Calea nebunului e dreapta in ochii lui, spune Inteleptul (adica nebunul nu stie ca-i bolnav), iar inteleptul cere sfat”. Acea mama avea tragismul acestei dureri a durerilor. Asa s-a forjat adanc in ea credinta.

Sper din tot sufletul ca nici unul dintre cei care viziteaza blogul sa nu fie in pielea femeii cananeence. Insa este imposibil sa nu cunoateti macar o singura persoana tulburata psihic fie din cauza grijilor, fie din cauza mostenirii ereditare, fie din orice alta cauza doar de Dumnezeu stiuta.

Incercati sa inmultiti talantul iubirii si al credintei si intrati macar pentru cateva zile in pielea ucenicilor sirugati-l pe Dumnezeu sa il vindece pe cel bolnav pe care il cunoasteti.

Poate nu ati avut timp sa mergeti duminica trecuta la biserica, nestiind cat de multi talanti ati primit in viata. Va rog din suflet sa va faceti timp duminica viitoare si sa duceti un pomelnic cu numele celui bolnav pe care il cunoasteti, chiar daca nu este din familia dumneavoastra. Este si el un om, un suflet necajit, care din pacate nu stie ca poate sa ceara ajutor, pentru ca are mintea tulburata. Chiar daca unii dintre acestia poarta numele de nebun, pentru Dumnezeu, acesti oamnei sunt foarte buni; prin ei Dumnezeu ne inmulteste noua rabdarea, credinta, dragostea, nadejdea, dandu-ne posibilitatea sa savarsim fapta buna, sa ne gandim ca pofta de orice fel ar fi ea,  de multe ori poate ucide, deci trebuie sa ne infranam mai mult. 

Cand cei bolnavi se vor insanatosi, bucuria lor va fi si a noastra, pacea coborata in sufletul lor va aduce pace si liniste si in afara lor. Ne vom cutremura vazand cum din fiorosoi vor devni blanzi, curati si buni.

Daruind, din credinta, chiar daca acum mica, precum un graunte de mustar, un pic din timpul nostru, vom dobandi foarte mult vazand schimbarea in bine a celui de langa noi si ne vom ruga apoi sa il ajute Dumnezeu sa ramana sanatos mereu.

Daca nu cunoasteti nici un astfel de bolnav dar vreti totusi sa faceti o fapta buna, duceti un pomelnic pentru rugaciune,  cu cei din familia dumneavoastra, drept multumire ca sunteti sanatosi si ca Dumnezeu v-a oferit toate sansele sa va inmultiti talantii.
Şi mai este (este vorba despre Imparatia cerurilor) ca un om care, plecând departe, şi-a chemat slugile şi le-a dat pe mână avuţia sa. Unuia i-a dat cinci talanţi, altuia doi, altuia unul, fiecăruia după puterea lui şi a plecat. Îndată, mergând, cel ce luase cinci talanţi a lucrat cu ei şi a câştigat alţi cinci talanţi. De asemenea şi cel cu doi a câştigat alţi doi. Iar cel ce luase un talant s-a dus, a săpat o groapă în pământ şi a ascuns argintul stăpânului său. După multă vreme a venit şi stăpânul acelor slugi şi a făcut socoteala cu ele. Şi apropiindu-se cel care luase cinci talanţi, a adus alţi cinci talanţi, zicând: Doamne, cinci talanţi mi-ai dat, iată alţi cinci talanţi am câştigat cu ei. Zis-a lui stăpânul: Bine, slugă bună şi credincioasă, peste puţine ai fost credincioasă, peste multe te voi pune; intră întru bucuria domnului tău. Apropiindu-se şi cel cu doi talanţi, a zis: Doamne, doi talanţi mi-ai dat, iată alţi doi talanţi am câştigat cu ei. Zis-a lui stăpânul: Bine, slugă bună şi credincioasă, peste puţine ai fost credincioasă, peste multe te voi pune; intră întru bucuria domnului tău. Apropiindu-se apoi şi cel care primise un talant, a zis: Doamne, te-am ştiut că eşti om aspru, care seceri unde n-ai semănat şi aduni de unde n-ai împrăştiat. Şi temându-mă, m-am dus de am ascuns talantul tău în pământ; iată ai ce este al tău. ;Şi răspunzând stăpânul său i-a zis: Slugă vicleană şi leneşă, ştiai că secer unde n-am semănat şi adun de unde n-am împrăştiat? Se cuvenea deci ca tu să pui banii mei la zarafi, şi eu, venind, aş fi luat ce este al meu cu dobândă. Luaţi deci de la el talantul şi daţi-l celui ce are zece talanţi. Căci tot celui ce are i se va da şi-i va prisosi, iar de la cel ce n-are şi ce are i se va lua. Iar pe sluga netrebnică aruncaţi-o întru întunericul cel mai din afară. Acolo va fi plângerea şi scrâşnirea dinţilor. (Sfânta Evanghelie după Matei, Capitolul 25, 15-30)
Parintele Cleopa: Poate va zice cineva: "Eu nu am talant!" Mare minciuna spune unul ca acesta si nu trebuie nicidecum ascultat. Noi vedem din Sfinta Evanghelie de azi, ca toti au primit talanti, unul cinci, altul doi, altul unul, dar nici unul nu a ramas fara de talant. Daca ar fi fost vreunul fara de talant, ar fi zis Domnul ca altuia nu i-ar fi dat nici un talant. Dar aratind ca toti au luat talanti, nimeni nu se poate incumeta a zice: "Eu n-am nici un talant!" Putem zice ca nu toti au primit la fel talantii, ca unii mai multi, altii mai putini si ca nu toti au primit acelasi fel de talant, aducindu-se aminte de marturia Sfintei Scripturi care zice: Duhul este unul, iar darurile felurite (Romani 12, 6; Efeseni 4, 7; I Corinteni 7, 7; 1, 24).

De fiecare data cand privesc aceasta icoana tiparita pe cooperat cartii de rugaciuni, mi-L imaginez pe Hristos cum ne zice: "Fratilor, Tatal nostru m-a trimis la voi, v-am invatat sa va purtati, v-am invatat sa va rugati, am inmultit pestii, painea si am transformat apa in vin, v-am vindecat bolnavii, am plans pentru voi, m-am lasat batjocorit, si crucificat pentru a ajunge in iad la stramosii vostri si la plecare v-am binecuvantat ca sa deveniti Biserica Vie. Duhul Sfant poate fi mereu cu voi si pentru asta aveti marturii destule in Vietile Sfintilor. Uitati cata bogatie aveti de cules din Pomul Vietii pentru a dobandi Imparatia Lui Dumnezeu."

Pentru ca am vazut cat de greu imi este cand nu ascult, de multe ori ma gandesc ca daca doar privind aceasta icoana oare cum o fi daca as asculta mereu de El? Dumnezeu este indragostit de noi. Cum ar fi sa ne indragostim si noi de Dansul?

Va rog sa nu uitati ce v-am rugat mai devreme: scrieti un pomelnic si daruiti-l fie Vineri la Sfantul Maslu, fie Vineri, Sambata si/sau Duminica la Sfanta Liturghie. Odihniti-va Sambata si incercati sa ajungeti Duminica devreme la Sfanta Liturghie. Va veti bucura foarte mult sufletul si o veti bucura si pe Maica Domnului, care plange din cauza suferintelor noastre, vazand ca am uitat atat de repede bucuria Nasterii Domnului. 


Ii vom bucura si pe Sfintii Apostoli care au strabatut lumea sa ajunga pana la noi cuvintele datatoare de viata. Il vom bucura si pe Sfantul Ierarh Nicolae, care a aparat barbateste credinta.

Din pildele, rugaciuena si acatistele urmatoare, am deprins multe lucruri de folos si sper sa va foloseasca si voua.

http://ziarullumina.ro/predica-tematica/inmultirea-talantilor-binele-pe-care-il-savarsim-aproapelui-nostru

http://www.ziarullumina.ro/predica-tematica/grija-parinteasca-pentru-copii-si-tineri

http://www.crestinortodox.ro/predici/predici-duminica/duminica-femeii-cananeence-123259.html
 
http://www.crestinortodox.ro/predici/predici-duminica/parintele-cleopa-predica-duminica-xvii-dupa-rusalii-71553.html

http://www.crestinortodox.ro/predici/predici-duminica/predica-duminica-xvi-dupa-rusalii-71585.html

Rugaciunea de joi

http://adriana-dardindar.blogspot.ro/2011/01/din-cartea-de-rugaciuni-doamne-iisuse.html

Acatistele zilei de joi

http://www.crestinortodox.ro/acatiste/acatistul-sfantului-nicolae-67130.html

http://www.crestinortodox.ro/acatiste/acatistul-sfintilor-petru-pavel-67087.html

Apostolul si Evanghelia zilei
  
http://www.doxologia.ro/apostol/ap-efeseni-4-14-17 

http://www.ziarullumina.ro/calendarul-zilei/hristos-nu-aduce-dileme-ci-ofera-temeinice-raspunsuri

Va multumesc pentru vizita si va doresc zile cu bucurii din belsug!

2 comentarii:

Pr.Victor spunea...

Deosebit blogul de azi, căci este o punte frumoasă prin timp, unind învăţătura celor două duminici menţionate spre zidirea noastră sufletească. M-am bucurat duminică când a fost multă lume la slujbă, şi mai mult, că au înţeles care este rostul talanţilor în viaţa noastră. Sper ca duminică să fie la fel de receptivi.
Zi binecuvântată în răspunsul către chemarea lui Hristos Adriana, la toată casa ta!

adriana spunea...

Parinte, nu am nici un merit.

Cei ce s-au ostenit sa scrie predicile, cei ce au intocmit calendarul, cei ce au avut rabdare sa isi poarte suferintele pentru a invata si noi din ele, cei ce si-au pus toata viata in slujba celorlati, acestia au tot meroitul.

Eu doar am cauta pe internet..

Multumim pentru binecuvantari!