joi, 6 iunie 2013

Buna dimineata! Incercati!

Cand plange un copl mic, langa tine, roaga-l, sincer, sa te ierte. Este posibil sa planga chiar din cauza ta, dar fiind prea mic si nestiind inca sa vorbeasca, nu stie cum sa te certe altfel si atunci incepe sa planga.

Atunci cand ne cerem iertare din toata inima,, vocea noastra are harul de a fi precum o mangaiere de mama.

In caz, contrar, cand certam, atunci cand suntem plini de enervare ca micutul plange langa noi, vocea noastra, nu face altceva decat sa-i intarate plansul, ca si cum palmele noastre l-ar lovi peste obrajori.

De fiecare data cand plange un copil, ar trebui sa ne cercetam constiinta si sa vedem unde, cand si cum i-am gresit.

La fel cum dupa furtuna rasare soarele, tot asa, dupa o portie buna de plans, om mare si copil mic, vor rade fericiti impreuna.  De la bucuria lor, se vor molipsi si cei din jur. Nu degeaba auzim mereu, "Fericiti cei ce plang, ca aceia se vor mangaia" (Evanghelia dupa Matei 5, 4).

Nu suntem la mare distanta nici de Paste si nici de Rusalii. ar trebui ca in jurul nostru sa se auda doar rasete de copii si ciripit de pasarele. ar trebui ca fetele noastre sa fie in fiecare zi doar zambitoare, sa ne bucuram de fructele care s-au copt  in ciresi, de capsunile ce rasar prin gradini, de teii ce mai au un pic si se transforma in ceaiuri, de verdele intens inviorat de ploaie, sa ne bucuram din orice. Si cu toate acestea, sunt si trec pe langa noi, copii si oameni tristi. Ce pacat! Pacatul lor, suntem, tentati mereu sa spunem dar sa nu uitam ca si noi, inainte de a ne bucura si veseli, am fost tristi si daca noi nu am putut, altcineva s-a rugat pentru noi. Pacatul, doar Dumnezeu stie sigur al cui este si sa ne fereasca Sfantul, sa fim raspunzatori de pacatele altora.

Nu ne costa nimic, ziua noastra fiind  una buna. atunci cand vedem un om suparat, chiar daca nu il cunoastem, sa ii spunem macar buna ziua. Incercati!

Cautand fotografiile, am gasit si aceste citate si sper sa va fie de folos:

Prorocul David : "Izvoare de apa s-au pogorat din ochii mei, pentru ca n-am pazit legea Ta"(Ps. 118, 139)

Sfantul Efrem Sirul: "Doctorul asteapta sa vada lacrimile tale. Apropie-te! Sa nu te temi! Arata-i Lui rana, aducandu-i si doctoria, lacrimi si suspine, ca iata s-a deschis usa pocaintei! Sarguieste-te, pacatosule, mai inainte de a se inchide"
 
Sfantul Ioan Gura de Aur aminteste in Omiliile sale de cuvantul fericitului Iov (30, 25), care spune: "Eu am plans pentru orice neputincios si am suspinat cand am vazut un om in nevoie."

Sfantul Siluan Athonitul: "daca fiecare suflet L-ar cunoaste pe Domnul, ar cunoaste cat de mult ne iubeste si atunci nimeni nu ar mai deznadajdui de mantuirea sa, nici nu ar mai murmura". 

"Sufletul meu tanjeste dupa Domnul si Il caut cu lacrimi. Cum sa nu-L caut? Cand eram cu El, sufletul meu era vesel si linistit, si vrajmasul nu avea intrare la mine; dar acum duhul cel rau a pus stapanire pe mine, si el tulbura si chinuie sufletul meu, de aceea sufletul meu tanjeste dupa Domnul pana la moarte; duhul meu se avanta spre Dumnezeu si nimic de pe pamant nu ma poate veseli, si sufletul meu nu vrea sa se mangaie cu nimic, ci vrea sa vada din nou pe Domnul si sa se sature de El. Nu-l pot uita nici macar pentru un singur minut si sufletul meu se chinuie dupa El, si de multimea intristarii plang cu suspine: Miluieste-ma, Dumnezeule, pe mine zidirea ta cea cazuta!"

Sfantul Ignatie Briancianinov, "Mantuitorul Iisus Hristos, a lacrimat cu lacrimile Sale intrutot sfinte, pentru Lazar, cel mort de patru zile; Dumnezeu-Omul a varsat dumnezeiestile Sale lacrimi pentru orasul in care furnica multime mare de oameni, pentru poporul care nu si-a dat seama de venirea lui Dumnezeu".

Sfantul Ioan Scararul: "Precum consuma focul trestia, asa curata lacrima orice pata vazuta si spirituala. Plansul constituie boldul cel de aur al sufletului, care il libereaza de pironirea pe lemnul grijilor lumesti si de orice impatimire si care, printr-o cuvioasa intristare, il face sa se indrepte continuu spre supravegherea inimii. Lacrimile alunga rasul. Daca cineva a imbracat plansul ca pe o haina de nunta fericita si plina de har, acela a cunoscut rasul duhovnicesc al sufletului. Desfiinteaza pacatul, si e de prisos lacrima indurerata a ochilor trupesti. In Adam nu a fost lacrima inainte de cadere, precum nici dupa inviere nu va mai fi, odata ce a fost desfiintat pacatul." (Filovalia, vol.IX, Scara, Treapta VII)

Parintele Dumitru Staniloae :"Noi, insa, scuturandu-ne de toate prin frica de Dumnezeu, sa ne castigam lacrimile curate si neviclene ale gandului la moarte, caci nu este in ele inselare sau inchipuire de sine, ci ele aduc mai degraba curatirea si propasirea in iubirea de Dumnezeu, spalarea pacatelor si eliberarea de patimi".
Va doresc o zi buna, din care sa guste toti cei cu care va intalniti astazi!

Surse folosite:
http://www.crestinortodox.ro/editoriale/despre-plans-lacrimi-70171.html
http://www.crestinortodox.ro/religie/fericiti-ce-plang-aceia-vor-mangaia-124660.html
http://www.crestinortodox.ro/editoriale/despre-plans-lacrimi-70171.html
http://www.freephotoediting.com/samples/blemish-removal/010_remove-tears.htm
http://www.qbebe.ro/psihologie/dezvoltare_cognitiva/din_misterele_copilului_in_varsta_de_2_ani

Un comentariu:

Alex spunea...

Frumoase gânduri! Da, ar trebui să ne gândim cu mai multă bunătate şi delicateţe la lacrimile micuţilor...
O zi frumoasă! :-)