sâmbătă, 30 mai 2015

Tata si mama, sarut mana!

A trecut si luna mai. Mai repede decat imi doream. Imi place foarte mult aceasta luna. Este luna, cand in urma cu multi ani, la inceputul ei, tata si mama s-au unit in Biserica, prin Taina Cununiei.

Este luna cand salcamul, bujorul, leusteanul si toate florile si verdeturile sunt vedete. Daca nu as stii ca urmeaza Iunie cu Rusaliile, mi-ar placea sa fie  luna Mai pentru toata viata. Este luna in care inspiratia la scris este navalnica. Asa mi se intampla si cand scriam in liceu. Este luna tuturor indragostitilor. 

Daca sunteti indragostiti, ma intelegeti. Daca nu sunteti indragostiti, asta nu e bine deloc. 

Dragostea este cel mai frumos dar. Harul este adus de Dragoste. Bucuria, Blandetea, Pacea, Credinta, Nadejdea, Indelunga rabdare, Facerea de bine, Bunatatea, Curatia vin in urma Dragostei si a Harului.

Sfanta Treime, Dumnezeu Tatal, Fiul si Sfantul Duh, genereaza Dragostea, Harul si Toate Bunatatile de Sus.

Dragostea lui Dumnezeu Tatal, Harul Domnului nostru Iisus Hristos si Impartasirea Duhului Sfant sa fie cu noi cu toti, este o mare binecuvantare primita la Sfanta Liturghie.

Duhul Sfant este de o mare delicatete. Nu vine la nimeni neinvitat.

Cea mai simpla invitatie este "Vino, Duhule Sfinte!"

Dar cand rugaciunea este mai ampla, fiecare cuvant este deschizator de Cer.
Slavă Ție, Dumnezeul nostru, slavă Ție.
Împărate ceresc, Mângâieto­rule, Duhul adevărului, Care pretutindenea ești și toate le îm­plinești, Vistierul bunătăților și dătătorule de viață, vino și Te sălășluiește întru noi, și ne curățește pe noi de toată întinăciunea și mântuiește, Bunule, sufletele noastre.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluiește-ne pe noi (de trei ori).
Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.
Preasfântă Treime, miluiește-ne pe noi. Doam­ne, curățește păcatele noastre. Stăpâne, iartă fărădelegile noastre. Sfinte, cercetează și vin­decă neputințele noas­tre, pentru numele Tău.
Doamne miluiește (de trei ori),
Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.
Tatăl nostru, Care ești în ceruri, sfin­țească-Se numele Tău, vie împărăția Ta, fie voia Ta, precum în cer așa și pe pă­mânt. Pâinea noastră cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noș­tri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbă­vește de cel rău.
Pentru rugaciunile Sfintilor Parintilor nostri, Doamne Iisus Hristoase, miluieste-ne pe noi! Amin!
Acestea sunt rugaciunile incepatoare. Orice copil iubit de catre bunici si parinti le stie inca de mititel, imediat dupa Ingeras.

Pentru aceste prime rugaciuni le sunt vesnic indatorata bunicilor si parintilor nostri.

Cand am mai crescut, ne-au invatat Crezul:
Cred întru unul Dumnezeu, Tatăl atotţiitorul, Făcătorul cerului şi al pământului, al tuturor celor văzute şi nevăzute. Şi întru unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul Născut, Care din Tatăl S-a născut mai înainte de toţi vecii: Lumină din Lumină,Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut iar nu făcut, Cel de o fiinţă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut; Care pentru noi oamenii şi pentru a noastră mântuire, S-a pogorât din ceruri şi S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Fecioara Maria şi S-a făcut om; Şi S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponţiu Pilat şi a pătimit şi S-a îngropat; Şi a înviat a treia zi, după Scripturi; Şi S-a înălţat la ceruri şi şade de-a dreapta Tatălui; Şi iarăşi va să vină cu slavă să judece viii şi morţii, a Cărui împărăţie nu va avea sfârşit. Şi întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă Făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl şi cu Fiul este închinat şi slăvit, Care a grăit prin prooroci. Întru una, sfântă, sobornicească şi apostolească Biserică; Mărturisesc un botez spre iertarea păcatelor; Aştept învierea morţilor; Şi viaţa veacului ce va să fie. Amin!
Pe urma, crescand am mai uitat din rugaciuni. Dar am stiut mereu ca fericirea exista pentru ca nu am uitat bucuria resimtita atunci cand am aflat ca Il putem vedea pe Dumnezeu.
Fericiţi cei săraci cu duhul, că a acelora este Impărăţia cerurilor. 
Fericiţi cei ce plâng, că aceia se vor mângâia.  
Fericiţi cei blânzi, că aceia vor moşteni pământul.
Fericiţi cei flămânzi şi însetaţi de dreptate, că aceia se vor sătura.
Fericiţi cei milostivi, că aceia vor fi miluiţi.
Fericiţi cei curaţi cu inima, că aceia vor vedea pe Dumnezeu.
Fericiţi făcătorii de pace, că aceia fiii lui Dumnezeu se vor chema.
Fericiţi cei prigoniţi pentru dreptate, că a acelora este împărăţia cerurilor.
Fericiţi veţi fi când vă vor ocărî şi vă vor prigoni şi vor zice tot cuvântul rău împotriva voastră, minţind pentru Mine.
Bucuraţi-vă şi vă veseliţi, că plata voastră multă este în ceruri. 
Sfanta Liturghie este mai mult decat o lectie de istorie. Este in primul rand o lectie de viata buna.
 
Cand te afli in fata Sfantului Potir si marturisesti ca cel dintai pacatos sunt eu, pricepi ca asa si este. Tot ce ni se intampla rau in viata ni se datoreaza in primul rand noua. Si intelegi ca fara iertare si iubire, viata nu poate merge cu bine mai departe. Si iti doresti sa ierti tot si pe toti. Si e bine. Stiind ca din Sfantul Potir primesti cel mai mare ajutor.
Cred, Doamne, şi mărturisesc că Tu eşti cu adevărat Hristos, Fiul lui Dumnezeu celui viu, Care ai venit în lume să mântuieşti pe cei păcătoşi, dintre care cel dintâi sunt eu. Încă cred că Acesta este însuşi Preacurat Trupul Tău şi Acesta este însuşi Scump Sângele Tău. Deci mă rog Ţie: Miluieşte-mă şi-mi iartă greşelile mele cele de voie şi cele fără de voie, cele cu cuvântul sau cu lucrul, cele întru ştiinţă şi întru neştiinţă. Şi mă învredniceşte, fără osândă, să mă împărtăşesc cu Preacuratele Tale Taine, spre iertarea păcatelor şi spre viaţa de veci. Amin.
Cinei Tale celei de taină, Fiul lui Dumnezeu, astăzi, părtaş mă primeşte, că nu voi spune vrăjmaşilor Tăi, Taina Ta, nici sărutare Îţi voi da ca Iuda, ci ca tâlharul mărturisindu-mă strig Ţie: Pomeneşte-mă, Doamne, în împărăţia Ta.
Nu spre judecată sau spre osândă să-mi fie mie împărtăşirea cu Sfintele Tale Taine, Doamne, ci spre tămăduirea sufletului şi a trupului. 
Cand, dupa ce primesti Trupul si Sangele Domnului, auzi:
Iată s-a atins de buzele tale şi va şterge fărădelegile tale şi de păcatele tale te va curăţi.
tot ce iti doresti este sa taci si sa multumesti.

Si citind rugaciunile de multumire, de dupa Sfanta Impartasanie, redevi elev, invatand, dupa ce ai simtit cat de Gustos si Bun este Domnul, cat de folositoare este in viata omului Sfanta Impartasanie.

   Rugaciunea Sfântului Vasile cel Mare Multumesc Tie, Doamne Dumnezeul meu, ca nu m-ai lepadat pe mine pacatosul, ci partas a fi Sfintelor Tale Taine m-ai învrednicit. Multumesc Tie ca pe mine, nevrednicul, a ma împartasi cu preacuratele Tale Daruri m-ai învrednicit. Ci, Stapâne, Iubitorule de oameni, Care pentru noi ai murit si ai înviat si ai daruit noua aceste înfricosatoare si de viata facatoare Taine, spre binefacerea si sfintirea sufletelor si a trupurilor noastre, da sa-mi fie si mie acestea spre tamaduirea sufletului si a trupului, spre izgonirea a tot potrivnicului, spre luminarea ochilor inimii mele, spre împacarea sufletestilor mele puteri, spre credinta neînfruntata, spre dragoste nefatarnica, spre desavârsirea întelepciunii, spre paza poruncilor Tale, spre adaugirea dumnezeiescului Tau har si spre dobândirea împaratiei Tale. Ca întru sfintenia Ta cu acestea fiind pazit, sa pomenesc harul Tau pururea si sa nu mai viez mie, ci Tie, Stapânului si Binefacatorului nostru. Si asa, iesind dintru aceasta viata întru nadejdea vietii celei vesnice, sa ajung la odihna cea de-a pururea, unde este glasul cel neîncetat al celor ce Te lauda si dulceata cea fara de sfârsit a celor ce vad frumusetea cea nespusa a fetei Tale. Ca Tu esti dorirea cea adevarata si veselia cea nespusa a celor ce Te iubesc, Hristoase, Dumnezeul nostru, si pe Tine Te lauda toata faptura în veci. Amin.   
Rugaciunea a doua a Sfântului Vasile cel Mare 
Stapâne, Hristoase Dumnezeule, Împaratul veacurilor si Facatorul tuturor, multumesc Tie pentru toate bunatatile câte mi-ai dat mie si pentru împartasirea cu preacuratele si de viata facatoarele Tale Taine. Deci, ma rog Tie, Bunule si Iubitorule de oameni, pazeste-ma sub acoperamântul Tau si sub umbra aripilor Tale, si-mi daruieste pâna la suflarea cea mai de pe urma cu cuget curat si cu vrednicie sa ma împartasesc cu Sfintele Tale Taine, spre iertarea pacatelor si spre viata de veci. Ca Tu esti Pâinea vietii, Izvorul sfintirii, Datatorul bunatatilor si Tie slava înaltam, împreuna si Parintelui si Sfântului Duh, acum si pururea si în vecii vecilor. Amin.
 
Rugaciunea a treia,  a Sfântului Simeon Metafrastul
 
Cel ce de bunavoie mi-ai dat mie spre hrana Trupul Tau, foc fiind, care arde pe cei nevrednici, sa nu ma arzi pe mine, Facatorul meu, ci mai vârtos intra în alcatuirea madularelor mele si întru toate încheieturile, în rarunchi si în inima si arde spinii tuturor pacatelor mele; curateste-mi sufletul; sfinteste-mi gândurile si oasele; numarul deplin al celor cinci simturi îl lumineaza; peste tot ma patrunde cu frica Ta; pururea ma acopera si ma apara si ma pazeste de tot lucrul si cuvântul pierzator de suflet; curateste-ma, spala-ma si ma îndrepteaza; întelepteste-ma si ma lumineaza; arata-ma locas numai al Duhului Tau si sa nu mai fiu salas pacatului, ci Tie casa, prin primirea Împartasaniei. Ca de foc sa fuga de mine tot lucrul rau, toata patima. Rugatori aduc pentru mine pe toti sfintii, pe mai-marii cetelor celor fara de trup, pe Înaintemergatorul Tau, pe înteleptii Apostoli si cu acestia si pe Preacinstita si Preacurata Maica Ta, ale caror rugaciuni primeste-le, Milostive Hristoase al meu, si pe mine, slujitorul Tau, fiu al luminii ma fa; ca Tu însuti esti, Bunule, sfintirea si luminarea sufletelor noastre si Tie, dupa cuviinta, ca unui Dumnezeu si Stapân, toti slava Îti înaltam în toate zilele. Amin.
 
Rugaciunea Sfântului Chiril al Alexandriei
 
Trupul Tau cel sfânt, Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul meu, sa-mi fie mie spre viata de veci, si Sângele Tau cel scump, spre iertarea pacatelor. Si sa-mi fie mie Euharistia aceasta spre bucurie, spre sanatate si spre veselie. Si la înfricosatoarea si a doua venire a Ta, învredniceste-ma pe mine pacatosul sa stau de-a dreapta slavei Tale, pentru rugaciunile Preacuratei Maicii Tale si ale tuturor sfintilor Tai. Amin.
 
Rugaciunea catre  Preasfânta Nascatoare de Dumnezeu 
Preasfânta Stapâna, Nascatoare de Dumnezeu, care esti lumina întunecatului meu suflet, nadejdea, acoperamântul, scaparea, mângâierea si bucuria mea, multumesc tie, ca m-ai învrednicit pe mine, nevrednicul, sa fiu partas preacuratului Trup si scumpului Sânge al Fiului tau. Ci tu, care ai nascut Lumina cea adevarata, lumineaza-mi ochii cei întelegatori ai inimii. Ceea ce ai nascut izvorul nemuririi, înviaza-ma pe mine, cel omorât de pacat. Ceea ce esti Maica iubitoare de milostivire a Dumnezeului celui milostiv, miluieste-ma si da umilinta si zdrobire inimii mele si smerenie gândurilor mele si ridicare din robia cugetelor mele. Si ma învredniceste pâna la sfârsitul vietii fara de osânda sa primesc sfintirea Preacuratelor Taine, spre tamaduirea sufletului si a trupului. Si-mi da, Stapâna, lacrimi de pocainta si de marturisire, ca sa te laud si sa te maresc pe tine în toate zilele vietii mele, ca binecuvântata si preamarita esti în veci. Amin.
 
Rugaciunea Sfântului Simeon
 
Acum libereaza pe robul Tau, Stapâne, în pace, dupa cuvântul Tau, caci vazura ochii mei mântuirea Ta, pe care ai gatit-o înaintea fetei tuturor popoarelor; lumina spre descoperirea neamurilor si slava poporului Tau Israel.
 
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte miluieste-ne pe noi (de trei ori)
 
Slava Tatalui si Fiului si Sfântului Duh.
Si acum si pururea si în vecii vecilor. Amin.

Preasfânta Treime, miluieste-ne pe noi. Doamne, curateste pacatele noastre. Stapâne, iarta faradelegile noastre. Sfinte, cerceteaza si vindeca neputintele noastre pentru numele Tau.

Doamne miluieste. Doamne miluieste. Doamne miluieste.

Slava Tatalui si Fiului si Sfântului Duh.

Si acum si pururea si în vecilor. Amin.

Tatal nostru care esti în Ceruri, sfinteasca-se numele Tau. Vie Împaratia Ta. Faca-se voia Ta, precum în cer asa si pe pamânt. Pâinea noastra cea spre fiinta da-ne-o noua astazi. Si ne iarta noua greselile noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri, si nu ne duce pe noi în ispita, ci ne izbaveste de cel rau.
  

Pentru rugaciunile sfintilor parintilor nostri, Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, miluieste-ne pe noi. Amin.

Troparul Sfântului Ioan Gura de Aur - glasul 8
Din gura ta ca o lumina de foc stralucind harul, lumea a luminat, vistieriile neiubirii de argint lumii a câstigat, înaltimea gândului smerit noua ne-a aratat. Ci cu cuvintele Tale învatându-ne, Parinte Ioane Gura de Aur, roaga pe Cuvântul Hristos Dumnezeu, sa mântuiasca sufletele noastre.

Slava Tatalui si Fiului si Sfântului Duh.

Si acum si pururea si în vecilor. Amin.

Condacul - glas 5
Din cer ai primit dumnezeiescul har si cu buzele tale pe toti îi înveti sa se închine unui Dumnezeu în Treime, Ioane Gura de Aur, preafericite cuvioase; dupa vrednicie te laudam deci pe tine, ca esti învatator, ca cel ce arati cele dumnezeiesti.

Si acum si pururea si în vecii vecilor. Amin.

Condacul pentru Nascatoarea de Dumnezeu
Ceea ce esti crestinilor ocrotitoare neînfruntata si mijlocitoare staruitoare catre Facatorul, nu trece cu vederea glasurile cele de rugaciune ale pacatosilor, ci sârguieste, ca o buna, spre ajutorul nostru, care cu credinta strigam catre tine: Grabeste spre rugaciune si te nevoieste spre mijlocire, aparând pururea Nascatoare de Dumnezeu, pe cei ce cinstesc pe tine.
  

Doamne miluieste... (de 12 ori)



Ceea ce esti mai cinstita decât heruvimii si mai marita fara de asemanare decât serafimii, care fara stricaciune pe Dumnezeu Cuvântul L-ai nascut, pe tine cea cu adevarat Nascatoare de Dumnezeu te marim.

Slava Tatalui si Fiului si Sfântului Duh.

Si acum si pururea si în vecilor. Amin.
Cand plecam de la Sfanta Liturghie suntem precum elevii. De fiecare data mai invatam cate ceva folositor pentru viata de zi cu zi.
 
Astazi, am plecat si cu o reteta de prajitura. Este o prajitura cu trei straturi: blat, nuca, bezea. Am gustat-o, am savurat-o, am numit-o: Prajitura Duhului Sfant. Pentru ca blat, nuca, bezea, bnb, m-au dus cu gandul la apa si la Cel care Se purta pe deasupra apelor si care se coboara si pe frunzele de nuc: Duhul Sfant.

Am notat reteta, am impaturit hartia si acasa am ajuns fericita. Mi-am amintit multe intamplari dulci din acest an, dintre Rusaliile trecute si cele de acum.
 
Viata este plina de evenimente minunate. Le observam doar daca suntem odihniti si impacati. Cu Dumnezeu, cu semenii, cu noi insine.
 
Slava Tie, Doamne pentru toate!

Niciun comentariu: